Varje år lägger PTK runt 70 miljoner kronor på att informera om tjänstepensionen ITP. Frågan är vilket resultat det ger. Sedan gammalt vet man att PTK:s pensionskurser får högt betyg. Detsamma gäller informationsmaterial och den pensionshandbok man ger ut varje år. På det sättet når man fackförbunden och ombudsmännen, men inte försäkringstagarna i samma utsträckning.
- Vi har varit för duktiga på att göra det vi är bra på, i stället för att börja från noll och gå direkt till slutanvändarna och se vad de behöver, säger Jonas Mellqvist, kommunikationschef på PTK.
Det har man försökt ta reda på under sommaren, då några tusen personer har fått svara på en enkätundersökning. Den fråga som de flesta i undersökningen ville ha svar på är hur stor den egna pensionen kommer att bli. Just den frågan är ingenting som PTK kan eller ens ska svara på. Det man däremot kan berätta är hur man kan påverka sin kommande pension och vilka val man kan göra i olika livssituationer.
Mot bakgrund av resultatet ska PTK förändra sin informationsverksamhet.
- Vi ska förstärka det som varit bra och göra mindre av det som inte funkat så bra. Vi har till exempel bedrivit utbildning ur ett expertperspektiv och fokuserat väldigt mycket på innehållet i ITP-avtalet och pensionssystemet, men för lite på hur man ska sprida det vidare. Det måste vi bli bättre på.
Enligt Jonas Mellqvist tycker sig dock människor ha kännedom om systemet och det egna sparandet. Samtidigt är det många som anser att pensionen är svår att få riktigt grepp om.
- Det får vi nog leva med. Det är svårt att sia om framtiden, man kommer alltid att uppleva det som ett komplext område.