
Det anonyma nätverket Ryanair Pilot Group, RPG, som förekommit åtskilligt i svensk media på sista tiden och som vi skrivit om här, är en kampanj startad av konkurrenter till Ryanair, hävdade Michael O´Leary på en presskonferens på torsdagen. Han visade bild och namn på fem personer som han påstår sitter i ledningen för nätverket, som han kallade Non Ryanair Pilot Group, NRPG.
- Av alla dessa fem så är det bara en som faktiskt har jobbat på Ryanair och han är avskedad. Varför skulle jag vilja förhandla med Mr KLM, Mr Air France och Mr Southwest?, sade O´Leary som ställde sig minst sagt skeptisk till påståendet att 1500 av bolagets piloter skulle vara med i nätverket.
- Varför träder de i så fall inte fram och bevisar det de påstår? Jag skulle verkligen vilja träffa en av dessa anonyma piloter som är så rädda för repressalier, boohoo, sade O´Leary och viftade dramatiskt med händerna ovanför huvudet.
- Jag kan garantera att de inte får sparken eller straffas om de vill träda fram.
Det förekommer inget som helst förbud mot att vara med i facket på Ryanair, försäkrade Michael O´Leary och påpekade att enligt irländsk lag är alla fria att vara med i facket. Men irländska företag är lika fria att avstå från att förhandla med facket och den friheten använder sig Ryanair av.
- Ingen på Ryanair har någonsin fått sparken eller blivit straffad för att han är med i facket. Jag respekterar varje anställd som vill gå med i facket - om du vill slösa bort pengar på att vara med i en organisation som går med på lönesänkningar för sina medlemmar så varsågod.
O´Leary förnekade också att piloter och kabinanställda inte får betalt om flygplanen är försenade - något som anställda tvärt emot vittnat om i Kollega (läs om det här).
- Alla får betalt efter schemalagd flygtid. Att folk skulle arbeta gratis är befängt - då skulle de sluta hos oss. Alla får betalt efter schemalagd tid, vilket är mellan 10-15 procent längre än den faktiskta arbetstiden. Det gäller både för personal som är direktanställda hos oss och personal från bemanningsföretagen. Och så har det alltid varit.
- Och förresten har vi väldigt få förseningar.
Fler dementier: Ryanairs piloter åker inte alls med mindre bränsle än andra flygbolag, piloterna måste inte flyga när de är sjuka och de somnar inte på sträckorna.
- Absurt nonsens - våra sträckor är för korta för att någon skulle hinna somna och det är piloten och ingen annan som bestämmer över extra bränsle.
- Det stämmer heller inte att vi bara har unga piloter - visserligen är medelåldern något lägre än hos SAS - men där måste ju någon dö innan man nyanställer, sade Michael O´Leary.