Många saknar koll på tjänstepensionen ITP. Det syns bland annat på att bara en minoritet brytt sig om att flytta sitt pensionskapital till bolag med lägre avgifter.
Konstigt? Kanske inte, pensioner är inte ett ämne som folk går igång på i allmänhet. Ändå har PTK, LO och Svenskt Näringsliv gjort sitt för att öka intresset. Under åren 2007-2011 har de tre organisationerna tillsammans bränt över en miljard kronor på informationsverksamhet, enligt Dagens Industri. Pengar som plockas ur de egenkontrollerade pensionsbolagen Alecta och AMF Pension.
Gunnar Olsson, vd för Konsumenternas försäkringsbyrå är kritisk till det klena resultatet.
- En miljard är mycket pengar. Man måste ställa sig frågan om det görs det tillräckligt effektivt. Eller behövs det mera? Trots att man satsat så mycket är det ju många människor som inte begriper ändå.
Att problemet uppstått, tycker han däremot inte är konstigt.
- Under lång tid har vi haft förmånsbestämt system och ganska plötsligt har det blivit ett avgiftsbestämt system. Då ska människor vara med och välja. Jag tror inte att man har förstått konsekvenserna av att förorda ett sådant här nytt system. Då krävs det ordentliga resurser. Det är arbetsmarknadens parter som har ansvaret för det här systemet, det är de som öppnat upp. De måste satsa så man förstår vilka möjligheter man ger sina anställda eller medlemmar.
Gunnar Olsson är också kritisk till den utökade flytträtten av pensionspengarna.
- Nu ska man flytta runt de här pengarna och öppna upp det ännu mer. När man inte ens vet vad man har, hur ska man veta vad man ska flytta? Det är viktigt att det kommer i rätt steg. Först måste folk begripa, sedan kan man flytta.
De senaste tre åren har PTK spenderat snudd på 187 miljoner kronor på informationsverksamhet. En stor del av pengarna, cirka 71 miljoner, har lagts på utvecklandet av den webb-baserade rådgivningstjänsten, en annan stor del, 53 miljoner, har gått till förbunden för deras pensionsinformation.
Enligt kanslichefen Kristina Rådkvist håller PTK på med en utvärdering av informationsverksamheten.
- Det kommer att innebära en del förändringar. Vi tittar på utbildningssidan, men också på hur vi ska träffa rätt i informationen. Pensionsinformation är inte enkel. Det är lättare att nå dem som redan kan något, de som verkligen behöver informeras är svårare att nå.
Är ni inte nöjda med resultatet hittills?
- Det kan bli bättre. Det handlar om att rikta rätt i de fall vi inte gjort det. I den här utvärderingen så har vi tittat på effekter längre ut hos den enskilde försäkringstagaren. De som är längst ut har inte tillräckligt god information, vi har främst riktat oss till förbunden.
Är det viktigt att man känner till tjänstepensionen och gör val?
- Vi ska se till att göra så bra avtal att det blir bra ändå. När man nu inte är så intresserad måste vi vara ännu bättre på att se till att ickevalsalternativen blir så bra som möjligt med god avkastning och låg avgift, säger Kristina Rådkvist.