Enligt kontraktet får Lasse inte prata med pressen och även om han i dag jobbar på ett annat flygbolag vill han inte gå ut med sitt riktiga namn när han berättar om sin tid på Ryanair, som anställd vid ett av de bemanningsföretag flygbolaget anlitar.
- Utbildningen får man bekosta själv. När jag började så var det inte så dyrt, mig kostade den sammanlagt 1 350 plus resa och uppehälle. I dag kostar utbildningen 3000 euro.
För den som stannade längre än ett år fanns det möjlighet att få tillbaka en del av utbildningskostnaden, problemet var dock att många faktiskt inte fick stanna så länge.
- Prövotiden var på ett år. Vissa sparkades när det bara var en vecka kvar, för att de sålt för lite eller varit sjuka för mycket. Var man sjuk mer än tre gånger per år blev man kallad till ett möte, berättar Lasse som själv fick ett varningsbrev när han var sjuk:
- De skrev att det var okej för den här gången, men tänk på att sjukfrånvaro räknas i din fortsatta karriär inom flygbolaget.
Den personal som får stanna är dock inte garanterad att få flyga. Och flyger man inte får man ingen lön.
- Jag hade tur och fick en bra sträcka och hade i snitt 80 timmars flygtid i månaden, berättar Lasse.
Trots att man inte får ett öre på marken var Lasse och hans kollegor tvungna att vara tillgängliga 11 timmar som standby, och vara redo att ta sig till flygplatsen inom en timme från att man kallats in. Var planet försenat fick han lön bara för den tid som gällde enligt schemat, men kom planet fram för tidigt drogs det pengar från lönen. Då var det plötsligt den faktiska ankomsttiden som räknades.
Som anställd i bemanningsföretag fick han betala lite varje månad för sin uniform och han fick varken mat eller dryck ombord på planet. De anställda får också själva bekosta det flygplats-id som behövs på varje flygplats med pengar ur egen ficka. Samt parkeringsavgifterna på flygplatsen vilket kan bli mycket kostsamt.
Förutom grundlönen får kabinpersonalen 10 procent i provision på allt de säljer ombord, oavsett på vilken sträcka de jobbar.
- Det är väldigt orättvist för på kortare sträckor är det ingen som köper något. Så länge du säljer bra ombord är det inget problem, men säljer du dåligt får du hotbrev, berättar Lasse.
- Säljer du dåligt och skulle råka komma för sent till en flygning är det skäl för uppsägning direkt. Säljer du bra ser man mellan fingrarna på sånt.
Lasse, som sålde bra, blev så småningom direktanställd av Ryanair och då förbättrades villkoren. Men jämfört med de villkor han har i dag, på ett utländskt flygbolag, var det fortfarande kassa förhållanden.
- På mitt nuvarande jobb är allt fixat för oss. Vi får gratis mat och boende, tillgång till förstklassiga hotell och gym eftersom arbetsgivaren är mycket mån om vår hälsa. Ombord har jag 15 minuters paus för att äta. Och gratis vatten. Allt känns mer seriöst.
- Jag vet att mitt nuvarande flygbolag tycker om att anställa folk från Ryanair eftersom de vet att man jobbar hårt och att man haft det sämre tidigare.
Unionen har inga medlemmar på Ryanair, men Lasse menar att det inte finns något uttryckligt förbud mot att vara med i facket.
- Jag tror snarare det handlar om att ingen vet hur det fungerar. De flesta vet nog inte ens vilket fackförbund man i så fall skulle gå med i, säger Lasse.