Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Låga flygpriser leder till usla villkor för personalen

Att arbeta på Ryanair kan bli en dyr affär för kabinpersonalen. De låga biljettpriserna går ut över de anställda. Lasse hade dock tur som fick en bra linje att flyga på där han kunde tjäna pengar i stället för att förlora dem.
Johanna Rovira Publicerad

Enligt kontraktet får Lasse inte prata med pressen och även om han i dag jobbar på ett annat flygbolag vill han inte gå ut med sitt riktiga namn när han berättar om sin tid på Ryanair, som anställd vid ett av de bemanningsföretag flygbolaget anlitar.

- Utbildningen får man bekosta själv. När jag började så var det inte så dyrt, mig kostade den sammanlagt 1 350 plus resa och uppehälle.  I dag kostar utbildningen 3000 euro.

För den som stannade längre än ett år fanns det möjlighet att få tillbaka en del av utbildningskostnaden, problemet var dock att många faktiskt inte fick stanna så länge.  

- Prövotiden var på ett år. Vissa sparkades när det bara var en vecka kvar, för att de sålt för lite eller varit sjuka för mycket. Var man sjuk mer än tre gånger per år blev man kallad till ett möte, berättar Lasse som själv fick ett varningsbrev när han var sjuk:

- De skrev att det var okej för den här gången, men tänk på att sjukfrånvaro räknas i din fortsatta karriär inom flygbolaget.

Den personal som får stanna är dock inte garanterad att få flyga. Och flyger man inte får man ingen lön.

- Jag hade tur och fick en bra sträcka och hade i snitt 80 timmars flygtid i månaden, berättar Lasse.

Trots att man inte får ett öre på marken var Lasse och hans kollegor tvungna att vara tillgängliga 11 timmar som standby, och vara redo att ta sig till flygplatsen inom en timme från att man kallats in. Var planet försenat fick han lön bara för den tid som gällde enligt schemat, men kom planet fram för tidigt drogs det pengar från lönen. Då var det plötsligt den faktiska ankomsttiden som räknades.

Som anställd i bemanningsföretag fick han betala lite varje månad för sin uniform och han fick varken mat eller dryck ombord på planet. De anställda får också själva bekosta det flygplats-id som behövs på varje flygplats med pengar ur egen ficka. Samt parkeringsavgifterna på flygplatsen vilket kan bli mycket kostsamt.

Förutom grundlönen får kabinpersonalen 10 procent i provision på allt de säljer ombord, oavsett på vilken sträcka de jobbar.

- Det är väldigt orättvist för på kortare sträckor är det ingen som köper något. Så länge du säljer bra ombord är det inget problem, men säljer du dåligt får du hotbrev, berättar Lasse.

- Säljer du dåligt och skulle råka komma för sent till en flygning är det skäl för uppsägning direkt. Säljer du bra ser man mellan fingrarna på sånt.

Lasse, som sålde bra, blev så småningom direktanställd av Ryanair och då förbättrades villkoren.  Men jämfört med de villkor han har i dag, på ett utländskt flygbolag, var det fortfarande kassa förhållanden.

- På mitt nuvarande jobb är allt fixat för oss. Vi får gratis mat och boende, tillgång till förstklassiga hotell och gym eftersom arbetsgivaren är mycket mån om vår hälsa. Ombord har jag 15 minuters paus för att äta. Och gratis vatten. Allt känns mer seriöst.

-  Jag vet att mitt nuvarande flygbolag tycker om att anställa folk från Ryanair eftersom de vet att man jobbar hårt och att man haft det sämre tidigare.

Unionen har inga medlemmar på Ryanair, men Lasse menar att det inte finns något uttryckligt förbud mot att vara med i facket.

- Jag tror snarare det handlar om att ingen vet hur det fungerar. De flesta vet nog inte ens vilket fackförbund man i så fall skulle gå med i, säger Lasse.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.