För bara någon månad sedan lade SSAB nya varsel. 450 anställda ska sägas upp. Nu blir det krisavtal på företaget, alltså kortare arbetstid men också sänkt lön under ett halvårs tid. För tjänstemännens del handlar det om individuella och frivilliga överenskommelser som ska göras med var och en. Detta efter att facket sagt nej till ett avtal på lokal nivå.
På fordonstillverkarna Scania och Volvo hade man, till skillnad från SSAB, krisavtal för fyra år sedan. Några sådana påstötningar har inte kommit under den nuvarande lågkonjunkturen.
- Än så länge är det inte tal om krisavtal på Scania. Men vi skulle inte bli jätteförvånade om det kom, det är lite osäkert framöver, säger Mari Carlquist, Unionens vice ordförande på Scania i Södertälje.
I förra vändan gick de anställda ned på fyradagarsvecka med en tioprocentig lönesänkning.
- Blir det aktuellt är det medlemmarna som bestämmer. Förra gången hade vi omröstning, då var det över 90 procent som sa ja. Vi skulle nog göra samma sak igen.
Sören Carlsson, Unionens klubbordförande på Volvo PV, har inte heller han fått några propåer om krisavtal.
- Jag är inte ett dugg intresserad av dem heller. Det finns många andra områden att titta på när det gäller besparingar.
Jämfört med vid förra krisen, tycker han att företagsledningen "är mer alert" nu. Tidigare under hösten har bemanningsanställda och konsulter tvingats lämna Volvo PV.
- Ledningen vill vara lite proaktiv och hålla igen.
Inte heller på Volvo Lastvagnar är frågan aktuell, enligt Alf Söderlund, Unionens klubbordförande i Umeå.
- Jag har inte hört ett knyst. Ingen för den diskussionen. Frågan är stendöd. I stället väntar vi in de förbundsövergripande diskussionerna om korttidsanställningar. Jag ser med tillförsikt fram emot att man får en lösning i dem.