Rätten att organisera sig fackligt finns redan inskriven i ILO:s kärnkonventioner och även i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna. Men det hjälper föga när anställda är för rädda för att gå med i facket och när facken får böja sig för ekonomiska intressen, som i till exempel Lavaldomen.
- I dag är EU-reglerna när det gäller kapitalets fria rörlighet överordnade de fackliga rättigheterna och det är därför facken förlorar i domstolarna. För att få balans behövs ett socialt protokoll som gör att man inte längre kan åsidosätta fackliga rättigheter, säger Ylva Johansson.
Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström säger enligt TT att en EU-samordning av fackliga rättigheter skulle urvattna den svenska modellen och ge ett sämre skydd för arbetstagarna i Sverige.
- Min tolkning är att hon inte vill driva den här frågan att fackliga rättigheter ska vara lika mycket värda som kapitalets rörlighet, säger Ylva Johansson.
Ett socialt protokoll, som är ett samlingsnamn på ett antal förändringar i fördraget, är ett gammalt fackligt krav och en riksdagsmajoritet vill ha ett socialt protokoll. Sedan i höstas finns ett tillkännagivande från riksdagen till regeringen om att Sverige bör kräva att EU ska anta ett juridiskt bindande socialt protokoll.
- Vi står bakom ett socialt protokoll, men vad gäller Ryanair finns det mycket annat man kan göra i väntan på en fördragsändring. Till exempel kan politikerna redan i morgon prata med sina kommunala partikamrater som tecknat avtal med Ryanair, säger Samuel Engblom, chefsjurist på TCO.
Han tipsar också om att man skulle kunna ge ett tilläggsdirektiv till den parlamentariska utredningen om utstationering eller ge Skatteverket i uppdrag att titta på var verksamheten i bolaget egentligen bedrivs.
- Man kan börja med att gräva där man står, säger han.