Bemanningsföretagen växer så det knakar. Under tredje kvartalet 2010 ökade branschens omsättning med 39 procent jämfört med året innan.
Christina Garsten är professor i socialantropologi och har studerat bemanningsbranschen i Sverige, Storbritannien och USA. Hon menar att eftersom inhyrda inte behöver engagera sig i småprat och strategiska handlanden kan de i många fall göra samma jobb snabbare än kundföretagets egen personal. Det kan skapa både beundran och illvilja.
- Alla minns reklamen om Nisse från Manpower. Den gjorde klart att du inte ska tro att ditt jobb är utom fara, Nisse kan göra det både snabbare och bättre. Den vetskapen kan stimulera, men den kan också skapa en obehaglig känsla som inte är produktiv, säger hon.
Även om de inhyrda inte behöver engagera sig socialt på arbetsplatsen så gör de ofta det ändå. Det är vanligt att de börjar identifiera sig med sin kund, snarare än med sitt bemanningsföretag.
- När kundföretaget sedan tydliggör gränserna, till exempel om inhyrda inte får samma information eller inte får åka med på en resa kan det skapa gnissel socialt, säger Christina Garsten.
Därför menar hon att kundföretagen behöver hålla koll på den sociala dimensionen. De inhyrda behöver bli uppskattade, få instruktioner och stimulans. För de mottagande organisation måste man helt enkelt lära sig hantera en mer komplex vardag. Anställningsform och villkor skiljer sig, men alla är vi människor och jobbar bäst då vi trivs med vardagen.
Ofta är inlärningstiden lång, ibland upp till ett år, och kundföretagen vill i regel att den inhyrda ska fortsätta på samma position tills behovet inte finns längre.
- De möjligheter till karriärutveckling bemanningsföretagen lyfter fram är att deras personal får prova flera olika arbetsplatser men med långa kontrakt försvinner den möjligheten, säger Hannes Kantelius, doktorand vid Göteborgs universitet som forskar om långtidsinhyrdas arbetsmiljö.
Inhyrda på långa kontrakt erbjuds vanligen inte mer utbildning än vad uppdraget kräver. Det gör att de upplever att de hamnat i en återvändsgränd.
I Hannes Kantelius intervjuer med långtidsinhyrda har alla uppgett att de hellre skulle vilja ha en vanlig anställning, gärna hos kundföretaget, eftersom de upplever att de inte kan göra karriär så länge de är anställda hos bemanningsföretaget.
I de fall den inhyrde har erfarenhet från olika kundföretag kan det fungera som en bra resurs, det gäller bara att lyckas använda den.
- En del inhyrda säger att de märkt saker som kan göras bättre, men ifall kundens egna anställda inte sagt något vill inte de heller göra det, berättar Hannes Kantelius.
Som chef finns med andra ord flera aspekter att fundera igenom innan man hyr in personal. Sköts det på ett bra sätt ser inte Hannes Kantelius att det skulle vara konstigare än att ta in en vikarie.
- Det måste finnas en medvetenhet kring vad som händer när inhyrda kommer in. Det är inte som att köpa vilken tjänst som helst, konstaterar han.