Industrijättarna ökar produktionen och nyanställer, visade en rundringning som Dagens Industri gjorde härom veckan. Bland annat ska Scania anställa 450 personer, Volvo Personvagnar ett par hundra och tågtillverkaren Bombardier 100.
I teknikindustristaden Västerås är behovet av ingenjörer stort, under 2013 är målet att anställa 2 000 personer.
- Vi ser tecken på att konjunkturen vänt, absolut. Det råder en försiktig optimism, säger Björn Nordén, verksamhetsansvarig för föreningen Jobba i Västerås. Bland föreningens medlemmar finns många av Västerås största arbetsgivare som ABB, Bombardier och kärnkraftsleverantören Westinghouse.
Enligt Björn Nordén kan det vara svårt att rekrytera. Framför allt är det fyra typer av ingenjörer som det råder brist på: elkraft, it, maskinteknik och automation. Här finns det enorma behov.
- Man vill ju väldigt gärna se en ingenjör som jobbat tio år med elkraft och varit projektledare. De växer ju inte på träd. Det är klart att det är slagsmål om dem som har både utbildning och erfarenhet.
Därför raggar nu företagen personal utomlands också, en tradition som går tillbaka till 1950- och 1960-talet när Asea hittade arbetskraft i Italien, Jugoslavien och Finland, säger Björn Nordén.
- Det har alltid varit ett flöde av människor. Nu söker man aktivt, vi har varit överallt där det går. Vi har rest till Portugal, vi har varit i Holland och Serbien. Sedan har vi också stora jobbmässor i Västerås dit det kommer människor från hela världen.
Samtidigt finns det troligtvis redan en dold arbetskraftsreserv i Västerås redan. Sazan Hussein, själv elingenjör utbildad i Irak, leder det nystartade projektet Ingenjörsresurs i Västerås som går ut på att hitta personer med utländsk bakgrund som är utbildade tekniker och ingenjörer men som jobbar med andra saker.
- Många företag skriker efter ingenjörer. De här människorna har kunskap och utbildning. De vill bara få en chans att komma ut på ett företag och visa vad de kan.
Hennes uppdrag är dels att ta reda på hur stort behovet är och hur många det finns med rätt kompetens som i dag tvingas jobba som exempelvis taxichaufförer, dels att lägga ett förslag till hur de ska kunna komma tillbaka till ingenjörsyrket.
- Kunskaperna har man, men de kan behöva fräschas upp. Kanske skulle företagen kunna ta in de här personerna på en praktik och se vad som behöver kompletteras.