- Våra medlemmar kommer att dra ett tungt lass, konstaterar Gert Moberg, Unionens avtalsansvarige för flyget.
Avtalet ska inte ge högre kostnader för företaget än SAS utgångsbud som bland annat innehöll 15-procentiga lönesänkningar.
- Vi försökte hitta pengar på något vis, så vi slapp gå in på grundlönen. Det är ju ändå ett socialt skydd.
I stället innehåller avtalet höjd pensionsålder från nuvarande 60 till 65 år. Dock finns övergångsregler. De som är 56 och 57 år i dag får gå i pension vid 62. För dem som är 58 och äldre gäller fortfarande 60 år.
Dessutom försämras traktamentena kraftigt. Tidigare har de varit relativt generösa, nu hamnar de strax under den statliga nivån.
Även tjänstgöringstiderna förändras till det sämre. Exempelvis höjs veckoarbetstiden från 42 till 47,5 timmar, vilket är standard för de flesta andra svenska flygbolag i dag. Även antalet timmar som de anställda kan schemaläggas per dag och månad utökas.
- Vi har öppnat upp i alla led. På det här sättet får arbetsgivaren en oerhört mycket större flexibilitet, säger Gert Moberg.
Grundlönen bibehålls, men kommer inte höjas de närmaste åren. Däremot kommer de anställda liksom tidigare flyttas upp i lönetrappan varje år.
- Rent krasst skulle man kunna säga att det handlar om en reallönesänkning, men den slår inte fullt ut mot inflationen, eftersom de klättrar i lönetrappan så kompenseras de lite. Vi har lyckats rädda lönerna, men för våra medlemmar som jobbar kvar kommer det att bli tufft.