Sedan arbetsgivarna förkastat medlarnas bud stod det klart att det skulle bli strejk på Svensk Bilprovning. Tills en uppgörelse är i hamn är än så länge 88 stationer uttagna i strejk. Om en vecka utökas konflikten till att omfatta samtliga 214 stationer.
Dan Gerdes, klubbordförande Svensk Bilprovning i Stockholm och Uppsala:
- Läget är bra. Själv ligger stationen som jag jobbar på utanför strejken än så länge, men samtalen med arbetsplatsombuden på de strejkande stationerna visar att allt verkar fungera otroligt bra.
Tror du på en lösning före den 15 maj?
- Att sia om framtiden är alltid väldigt svårt. De ska ju ha en träff i morgon klockan 11 såg jag på text-tv. Det kan gå precis hur som helst. Men vi står beredda för att det ska bli på ett bra sätt om strejken utökas.
Varför är individgarantin så viktig?
- Har man den inte riskerar man en reallönesänkning. Frågan är ännu viktigare nu, när platscheferna har fått flera stationer och flera anställda under sig. Avståndet har ökat. Vi är oroliga att precisionen inte blir lika hög när det gäller lönesättningen. För medarbetarna är individgarantin då en trygghet.
Har ni fått några reaktioner från kunderna?
- Ja, vi har fått rätt mycket positiva reaktioner. Många står på vår sida och tycker att det är bra. Jag hoppas att vårt agerande bär frukt, också för de andra på vårt avtalsområde.
Bengt Lindblom, klubbordförande på Svensk Bilprovning, Lycksele:
Hur ser läget ut?
- Det går bra. De flesta kunderna verkar ha nåtts av informationen att vår enhet är uttagen i strejk, så vi har bara behövt avvisa ett fåtal kunder. Sedan har vi besiktigat två utryckningsfordon i dag som är undantagna strejken.
Tror du att det blir en lösning innan 15 maj?
- Ja det tror jag. Därefter blir ju konflikten så mycket större. Däremot tror jag att man hade tjänat på att ta ut samtliga bilprovningar redan från början. Då hade det nog inte blivit någon strejk över huvud taget.
Varför är individgarantin så viktig?
- Det är en solidaritetsfråga. Utan den skulle det bli orättvisa lönesättningar så vi tycker att det är värt att kämpa för.
Har ni fått någon reaktion från kunderna?
- Endast positiva reaktioner än så länge. De vi mött tycker att det är bra att vi strejkar och att det är för en god sak. Det känns skönt att vi har stöd från allmänheten.
Seija Andersson, klubbordförande på Svensk Bilprovning, Gävle
Hur ser läget ut?
- Folk har läst tidningarna och lyssnat på radio så det är väldigt lugnt här. Vi står som strejkvakter och svarar på frågor från kunder som kommer förbi och undrar vad som händer. De allra flesta undrar vad de ska göra när deras tid har gått ut. Vi rekommenderar dem att avvakta just nu, för det kan ju lösa sig.
Tror du att det blir en lösning innan 15 maj?
- Jag hoppas det. Det kommer ju att bli mycket jobb för oss efter strejken för att ta igen allt. Så ju förr desto bättre.
Varför är individgarantin så viktig?
- Alla har rätt till en löneökning. Skulle man inte ha den så skulle personliga känslor kunna spela in på lönen och så får det inte vara. Tänk om min chef till exempel skulle se mig som en bråkstake för att jag jobbar fackligt, då skulle jag aldrig få någon löneförhöjning.
Har ni fått någon reaktion från kunderna?
- Vi har inte blivit bemötta med några hårda ord än så länge. Så länge kunderna får information så är de nöja och ber om att få återkomma senare.