
Bland dem som jobbar på kontor i Sverige lägger 48 procent dagligen upp till tre timmar på att läsa och skicka arbetsrelaterade mejl. Det skriver tidningen Arbetsliv och hänvisar till en ny undersökning från Yougov som gjorts på uppdrag av Adobe.
Vad gäller den privata inkorgen får den visserligen betydligt mindre tid, men var tredje uppger ändå att de tillbringar mellan en och tre timmar om dagen åt sin privata mejlskörd.
Tiden som vi lägger ner på mejlen har ökat lavinartat i takt med att allt fler kan läsa e-post i mobilen, på surfplattan och laptopen. Det menar Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud.
Enligt en Sifo-undersökning från 2015 känner sig åtta av tio manade att omedelbart svara på jobbmejl. Trots att många irriterade sig på kollegor som svarade på jobbmejl under möten medgav sju av tio att de själva hade samma ovana.
Läs mer: Behöver du IT-fasta?
Många stora företag har i dag en mejlpolicy som till exempel kan innebära att man endast bör mejla under kontorstid. När Volvo Personvagnar införde en policy för e-post resulterade det inte bara i nöjda medarbetare utan även i en timmes ökad produktivitet i veckan.
Läs mer: Minskad stress med bra e-postpolicy