Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Vabbande hovmästare fick inte gå på fest

När en hovmästare på Grand Hôtel behövde vabba sa chefen nej. Hovmästaren vabbade ändå och nekades då att gå på personalfest. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren på 40 000 kronor.
David Österberg Publicerad
Fredrik Sandberg/TT
Unionen stämmer Grand Hôtel för brott mot föräldraledighetslagen. Fredrik Sandberg/TT

Mannen fick anställning som diskplockare på Grand Hôtel i Stockholm 2005. Han arbetade sig upp och fick 2013 anställning som hovmästare med visst personalansvar. Två år senare fick han barn.

En lördag i februari i år blev hans barn sjukt. Mannen skulle arbeta på kvällen och skickade därför ett sms till sin chef om att han behövde vabba. Chefen svarade att det inte var möjligt och att han skulle komma till jobbet. Hovmästaren skickade då ett nytt sms och meddelade återigen att han inte kunde jobba eftersom han skulle ta hand om sitt sjuka barn.

Chefen meddelade då att hon skulle avanmäla honom från personalfesten som skulle äga rum dagen därpå. Hovmästaren uppfattade det som ett straff för att han inte kom till jobbet.

Chefen ville också att han skulle prata med en högre chef när han kom till jobbet på måndagen. Enligt hovmästaren skickades anställda bara till den högre chefen när de skulle få en tillrättavisning.

På måndagen sa hovmästaren upp sig eftersom han ansåg att han inte kunde arbeta för ett företag där det inte är tillåtet att vabba.

Nu stämmer Unionen Grand Hôtel i Arbetsdomstolen för brott mot föräldraledighetslagen. Förbundet anser bland annat att arbetsgivaren inledningsvis nekat ledigheten och sedan agerat för att mannen inte skulle få gå på personalfesten. Enligt Unionen har arbetsgivaren dessutom haft en så negativ inställning till vabb att den orsakade eller bidrog till att mannen sa upp sig.

Unionen kräver att hotellet betalar 40 000 kronor i allmänt skadestånd till mannen.

Pia Djupmark är vd för Grand Hôtel. Hon säger till tidningen Arbetet att det hela är ett missförstånd.

– Personen bakom stämningsansökan blev givetvis beviljad vab enligt föräldraledighetslagen, men tyvärr har det brustit i kommunikationen och relationen mellan chef och anställd. Det är som sagt en olycklig situation och vi är positiva till att ärendet prövas av oberoende part, säger hon.

Läs också: Allt fler pappor till DO

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.