Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Utlandsfödda får lägre lön

En civilingenjör som är född i ett annat land tjänar i genomsnitt 9 000 mindre än sin kollega, född i Sverige, visar en undersökning som TCO gjort.<br />
Publicerad
Invandrade svenskar lönediskrimineras. Med hänsyn tagen till ålder, kön och utbildningsnivå kvarstår en skillnad på tusentals kronor för vissa yrkesgrupper. Allra värst är det bland civilingenjörer. Där tjänar den som är född i Sverige 9 363 kronor mer i månaden. Om man dessutom räknar med dem som är utbildade civilingenjörer, men som arbetar med annat ökar skillnaden till 15 864 kronor.
Men det främsta problemet för utlandsfödda är att över huvud taget komma in på arbetsmarknaden.
- Den absolut avgörande frågan är om man har eller inte har arbete, anser TCO:s ordförande Sture Nordh.
Han menar att facket borde få större inflytande i rekryteringsprocessen
- Jag är väl den enda nu levande personen som tror på planer, men man kan lika gärna kalla dem mål. Jag anser att man genom avtal kan upprätta mångfaldsplaner. Vi måste hitta förutsättningar att gynna minoriteter.
Paki Holvander är mångfaldskonsult i Norrtälje kommun, och har varit med och avidentifierat ansökningshandlingar för att öka utlandsföddas möjligheter att åtminstone komma på anställningsintervju.
- Det räcker inte med att anställa Sofia från Afrika som är rullstolsbunden och lesbisk och luta sig tillbaka och känna att "nu har vi mångfald, nu har vi täckt in det mesta och vi fick mycket för pengarna". Man måste se över befordringsprocessen också.
TCO:s undersökning ger henne rätt. Det är betydligt svårare för utlandsfödda svenskar att nå en chefsposition. Runt 6 procent av de inrikes födda som har lönearbete är chefer, medan cirka 1,5 procent av de utlandsfödda är det.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.