Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Unionen begär Assyriska i konkurs

Fotbollsklubben Assyriska FF struntade i att betala lön och tjänstepension till ett antal spelare. Efter att Unionen förlorat tålamodet och lämnat in en konkursansökan mot klubben tycks frågan nu vara på väg att lösas.
Niklas Hallstedt Publicerad
Janerik Henriksson / TT
Assyriska FF och Hammarby under en match i Superettan. Janerik Henriksson / TT

Konkursansökan som lämnades in till Södertälje i förra veckan gäller fyra spelare. Det handlar dels om uteblivna löner för november månad i fjol, men kanske framför allt om uteblivna inbetalningar till tjänstepensionen under en längre tid, ända sedan slutet av 2014.

Läs mer: Ingen konkurs för Assyriska

– Det stora är att klubben inte betalat tjänstepension till någon spelare sedan november 2014. En konsekvens av detta är att det finns andra kollektivavtalade försäkringar som klubben inte har betalat, säger Björn Alquist, biträdande förbundsjurist på Unionen.

– Anledningen till att vi valt att lämna in en konkursansökan är att vi vill skydda lönefordringar utifrån hur systemet med lönegarantin ser ut. För att få ersättning måste man agera snabbt.

Läs mer: Så funkar lönegarantin

Enligt Aftonbladet kommer Unionens konkursansökan som en ”blixt från klar himmel” för Assyriska FF:s ordförande Sargon Demirdag.

– Först och främst måste jag säga att jag är förvånad över att de – spelarna och Unionen – inte tagit dialogen direkt med oss, säger han.

Den verklighetsbeskrivningen delar inte Björn Alquist.

– Vi har upplevt svårigheter att nå fram till klubben. Först har spelarna påtalat det, sedan har de fått hjälp av Unionen och spelarföreningen SFS. Men man har inte nått något resultat, i stället har man fått höra att klubben vill prioritera en skatteskuld. Men vi tycker att det är rimligt att man reglerar uteblivna löner och pensionsskulder och betalar in obetalda försäkringspremier. Klubben har fått svart på vitt att vi kommer att vidta indrivningsåtgärder om lönerna inte är inbetalda den 25 januari.

Björn Alquists förhoppning är att dialogen med klubben ska bli bättre och att situationen ska lösa sig utan att klubben behöver försättas i konkurs.

Unionen har kommit in med ansökningar för fyra spelare. Det finns ytterligare ett antal spelare som Unionen företräder, men där man ännu inte gått in med ansökningar.

Till Aftonbladet säger Sargon Demirdag att det inte är någon hemlighet att klubben, som degraderades till division 1 i höstas, har ekonomiska problem, men att man kommer att lösa problemen.

På måndagsförmiddagen hade Unionen och Assyriska ny kontakt. Då bestämdes att klubben ska betala ut lönerna inom kort. Dessutom bokades ett möte in om hur pensionsskulden ska lösas. När lönerna är utbetalada kommer Unionens konkursansökan dras tillbaka.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.