Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Unga får hjälp av facket för att kunna ta semester

Callcenters och telemarketingföretag är ofta laglöst land vad gäller ungas anställningsförhållanden, konstaterar flera fackliga företrädare i Västerås.<br />
Publicerad
- Arbetsgivarna hittar på egna anställningsformer och semesterlagen tycks vara helt okänd, säger Gunilla Granberg, ombudsman och chef för HTF:s avdelning i Västerås.
I en debattartikel i Vestmanlands Läns Tidning uppmanar hon och fyra andra fackliga företrädare, däribland Krista Loiske (ordförande för Sifklubben vid ABB och i avdelningsstyrelsen) unga att gå med i facket.
Det för att de ska få veta sina rättigheter och tillsammans kunna ställa krav på att företagen följer de lagar och avtal som finns.
Bakgrunden är att facken under den senaste tiden sett hur allt fler callcenters och telemarketingföretag uppfinner nya anställningsformer och struntar i semesterlagen.
Unga kan exempelvis "behovsanställas" trots att det inte finns någon sådan anställningsform enligt lagen om anställningsskydd, las.
De får också ofta semesterersättningen inbakad i lönen trots att semesterlagen inte tillåter det när en anställning varat längre än tre månader och/eller omfattar mer än 60 timmars arbete.
- Att baka in semesterersättningen i lönen gör att timpenningen framstår som större än den är. Men semesterlagen är en skyddslagstiftning för att alla ska ha rätt till och råd att ha semester. Och får man semesterersättning varje månad är det stor risk för att man inte har råd att ta semester sedan.
Gunilla Granberg påpekar också att många av callcentren och telemarketingföretagen vägrar teckna kollektivavtal.
- Sedan kan de betala 8 000 kronor i månadslön före skatt och också pressa ungdomarna att jobba övertid utan lön.
De här problemen finns överallt i Sverige, hävdar hon.
Men eftersom många unga inte är organiserade kan facket oftast inte gripa in.
Men nyligen kunde HTF förhandla både med företaget Teleresurs i Västerås och Swedish Fundraising, med verksamhet på flera orter i landet, och fick då till en ändring så att de 160 respektive 250 anställda nu inte längre ska få semesterersättningen inbakad i lönen.
- Det brukar gå rätt lätt att få med arbetsgivarna på det här när de inser att de annars bryter mot semesterlagen och att det kan stå dem dyrt, säger Gunilla Granberg.
De fackliga företrädarna varnar för att utvecklingen går mot en amerikanisering av arbetsmarknaden.
- Om det fortsätter så här kan vi snart ha samma situation som i USA där 25 procent inte har någon semester alls och då framför allt många av dem med de mest slitiga och lågavlönade jobben, säger Gunilla Granberg.
Ett sätt att minska problemet vore att Arbetsförmedlingen tog ett större ansvar och såg till att de arbetsgivare som annonserar på Platsbanken följer de lagar och regler som finns, anser hon.
- Vi har träffat på hundratals ungdomar som hamnat i den här situationen och de flesta är inte heller med i facket. Ofta har de ingen kunskap om sina rättigheter men har trott att jobbet är okej eftersom det annonserats på Platsbanken. På så vis legitimerar Arbetsförmedlingen den här sortens arbetsgivare.
Också Krista Loiske är oroad över utvecklingen.
- Det är viktigt att få med de här ungdomar i facket därför att de oftast först då blir varse om vikten av kollektivavtal, säger hon.

ANITA TÄPP







Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.