Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Tuffare villkor för fackligt aktiva

Arbetsgivarnas attityd mot fackligt aktiva har hårdnat. Kränkningarna mot föreningsrätten har ökat de senaste två åren, enligt LO-TCO Rättsskydd. Detta noteras även inom Sif. Många tar inte fackliga uppdrag av rädsla för att bli förfördelad.
Publicerad
Allt oftare omplaceras fackligt förtroendevalda och får sämre lön. Trots att de borde vara självklara för kompetensutveckling eller befordringar får de inte chansen. Även uppsägningar där det finns en koppling till det fackliga uppdraget har blivit vanligare enligt Annett Olofsson, chef för arbetsrättsenheten på LO-TCO Rättsskydd. En annan tendens är att skyddsombuden körs över. Problemen är lika stora bland tjänstemannaförbunden som bland LO-förbunden, erfar LO-TCO Rättsskydd.
- Det är viktigt att de fackliga organisationerna backar upp medlemmarna och tar tvister annars är risken stor att den här typen av kränkningar hotar den fackliga verksamheten, säger Annett Olofsson.
Oviljan till samförstånd med fackliga organisationer är större i utlandsägda företag, enligt LO-TCO Rättsskydd. En erfarenhet som delas med erfarna Sifombudsmän.
- Fler och fler företag har utländska chefer som inte läser på. Det gör det tuffare för de fackliga som måste kunna mycket mer, säger Gunvor Andersson Storck, Sifs regionchef i Gävleborg. Det har hårdnat sedan slutet på 1980-talet.
- För tio år sedan diskuterades inte kränkningar av föreningsrätten. Att vi måste lyfta upp det till diskussion nu visar på en förändring.
Många problem som fackligt aktiva stöter på är frågor som måste tacklas i vardagen, men som sällan blir tvister, hävdar PTK-juristen Eva-Helena Kling som betonar att det finns ett samband med att arbetslivet över huvud taget blivit tuffare. Samtidigt lyfter hon fram Sifs avtal som ska göra det lättare att jobba fackligt inom skogsindustrin.
Gävleborg och Dalarna är de två regioner som tagit upp partsrelationerna i handlingsplanen för Fackets kraft, Sifs projekt som syftar till ökat fackligt engagemang på arbetsplatserna.
Partsgemensamma konferenser planeras för att förankra det fackliga arbetet.

CHRISTINA SWAHN






Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.