Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Trögt i starten för avtal med utländska företag

Inget utländskt företag har tecknat uppgörelse med Sif, sedan parternas överenskommelse kom till om avtal för företag som tillfälligt verkar i Sverige.
Publicerad
I fjol kom PTK och Svenskt Näringsliv överens om att utländska företag som tillfälligt gästspelar i Sverige ska ansluta sig till kollektivavtalen, genom så kallade inrangeringsförhandlingar. Detta gjorde parterna för att slippa fackliga blockader, som det så kallade Waxholmsfallet ledde till. Ett annat skäl var att slippa en lagstiftning på området.
Enligt överenskommelsen ska företag som verkar i Sverige i högst tolv månader, och som sökt tillfälligt medlemskap i Svenskt Näringsliv, förhandla med facket om kollektivavtal. Gängse löneläge i respektive bransch - inte minimilönen - ska vara vägledande för avtalen, men de exakta nivåerna och villkoren ska vara förhandlingsbara.
Ett år efter överenskommelsen är resultatet magert. Inte ett enda företag har träffat något inrangeringsavtal med Sif, eller inlett dylika förhandlingar.
- Vi känner inte till några förhandlingar än. Det är fullt möjligt att förhandlingar kan ha skett på lokal nivå utan att vi vet om det. Vi har inte gjort någon uppföljning, säger CG Hjort, på Sifs förhandlingsenhet.
Överenskommelsen sågs som strategiskt viktig. Varför har Sif inte gjort någon uppföljning om hur avtalet fungerar i verkligheten?
- Vi förväntar oss att avdelningarna hör av sig till oss om de har problem. Har de inte problem hör de inte av sig, säger CG Hjort.
Men om förhandling har skett på lokal nivå, så skulle arbetsgivarförbunden ha känt till det. Det förklarar Tomas Undin på Teknikföretagen.
Varken Teknikföretagen eller Almega har inlett inrangeringsförhandlingar med utländska företag som anställer tjänstemän.
Almega har inte fått en enda ansökan om tillfälligt medlemskap. Teknikföretagen har fört förhandlingar med två eller tre företag som bland annat anställer svetsare, men inte med något företag som anställer tjänstemän. Tomas Undin har ingen säker förklaring.
- Det kan säkert finnas massvis med företag som har hoppat över förhandlingsordningen genom att de inte sökt medlemskap hos oss. Men det vet vi inte, säger han.
CG Hjort har en annan förklaring.
- Verkligheten har inte kommit dit riktigt än. Vi ligger i framkant, säger CG Hjort.
THOMAS HELDMARK

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.