Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Tjänstemän minskar arbetstiden för att rädda jobb

Femtio tjänstemän vid Skega Seals AB i Ersmark har skrivit avtal om att gå ned i arbetstid för att rädda fem jobb på företaget. I och med att de anställda plockar ut övertid, tar semester eller lånar ledig tid av arbetsgivaren spar företaget en miljon kronor och undviker uppsägningar.
Publicerad
När arbetsgivaren meddelade att man övervägde att säga upp fem personer ville man också diskutera om de anställda kunde gå med på en tioprocentig lönesänkning för att rädda jobben.
- Det sa vi genast nej till. Med en sådan lösning riskerar de anställda bland annat lägre a-kassa om de sedan ändå blir uppsagda, säger Bosse Rönnholm, då ombudsman på Sif Västerbotten, nu förhandlare på Sifs förhandlingsenhet.
Efter diskussioner lyftes den nu aktuella lösningen fram. En anonym omröstning bland medlemmarna resulterade i en nästan 100-procentig uppslutning bakom förslaget.
- Endast en anställd avstår eftersom den personens arbetsuppgifter är så speciella att den anställde har svårt att ta så mycket ledigt, säger Sif-klubbens ordförande Arne Lundmark.
Det skrivna avtalet innebär att tjänstemännen minskar sin arbetstid med i genomsnitt 12 dagar under det första halvåret i år. De anställda tar ledigt genom att plocka ut innestående övertid och semester. Ett alternativ är ta ut åtta av årets semesterdagar i förskott. En annan möjlighet är att låna upp till 32 timmars ledighet av företaget. Skulden ska vara återbetald senast i början av nästa år. Om en anställd som utnyttjat denna möjlighet sägs upp skrivs skulden av, enligt avtalet.
Att företaget, i och med denna lösning, spar en miljon kronor under första halvåret i år, beror på att all innestående övertid och semester liksom lönerna redan är bokförda som en utgift för företaget. När de anställda tar ledigt minskar lönekostnaderna. Avtalet grundas på en gemensam tro på att konjunkturnedgången är tillfällig och att modellen är ett bra sätt att behålla jobb och kompetens i företaget.
- Vårt företag har alltid haft det lite kärvt i januari och vi har i nuläget inte heller tappat några kunder, bara fått mindre order. Och vi tror den negativa utvecklingen vänder innan sommaren, säger Arne Lundmark.
Att den aktuella lösningen rimmar illa med Sifs tidigare framförda ståndpunkt om att anställda inte ska acceptera lönesänkningar håller Bosse Rönnholm inte med om.
- Det är klart att man kan ha många ideologiska invändningar mot det här. Men valet var som mellan pest och kolera, mellan att säga upp fem personer eller hitta på något annat, och jag tycker det här blev en ganska bra lösning, säger Bosse Rönnholm.


ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.