Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Strejken på LKAB fortsätter

Dagens samtal mellan IF Metall och Gruvornas arbetsgivarförbund har inte lett till att den olovliga strejken avbrutits. Däremot har LKAB fått bakläxa av den egna arbetsgivarorganisationen.
Publicerad
LKAB:s slutbud i de lokala löneförhandlingarna avvek från det centrala avtalet på ett sätt som inte är tillåtet såvida klubben och företaget inte är överens. LKAB ville införa nya faktorer i lönesystemet.
- Man kan inte göra det om man inte är överens. Vi har meddelat LKAB det här och jag misstänker att de kommer att arbeta fram ett nytt förslag till slutbud, säger Robert Schön, förhandlingschef i Gruvornas arbetsgivarförbund (Gaf), till TT.
Samtidigt står arbetsgivarna fast vid att den olovliga strejken måste avbrytas.
När det finns ett centralt kollektivavtal råder fredsplikt, vilket innebär att man inte har rätt att vidta stridsåtgärder. De anställda som trots det strejkar riskerar att bli stämda i Arbetsdomstolen av företaget. I ett första skede brukar AD beordra de anställda att gå tillbaka i arbete.
- Om de inte gör det kan det vara grund för uppsägning, säger Kurt Junesjö, arbetsrättsexpert.
I praktiken skulle dock LKAB ha ytterligt svårt att säga upp de nästan 2 000 arbetarna. Däremot kan Arbetsdomstolen utdöma skadestånd, cirka 2 000 kronor per strejkande.
Det brukar dock vara relativt ovanligt. En av anledningarna är att när det väl är dags för huvudförhandling i AD är strejken sedan länge avblåst, och varje stämd anställd har rätt att inställa sig i domstolen, vilket för företagets del kan innebära ytterligare två dagars produktionsbortfall.
- LKAB är ju ganska försiktiga. De har inte ens stämt till AD ännu. De har väl lärt sig en del sedan den stora strejken på 70-talet. Dessutom kan en domstolsprocess svetsa samman de anställda mer, säger Kurt Junesjö.
De fackliga organisationerna har inte råd att ställa sig bakom en olovlig strejk. Skulle till exempel IF Metalls klubbordförande i Kiruna göra det riskerar den fackliga organisationen skadestånd, i vissa fall motsvarande produktionsbortfallet.
- Det är därför man ser de här slätstrukna fackliga profilerna i tv-rutan. En sån stämning skulle ju tömma fackets kassa ganska omedelbart, säger Kurt Junesjö.
Den stora gruvstrejken på LKAB i slutet av 1969 och början av 1970 pågick i över 50 dagar. Kurt Junesjö tror inte att historien kommer att upprepa sig.
- Nej, industrin har genom sina oerhört korta leveranstider kortare uthållighet än arbetarna, trots att de blir utan lön. Arbetsgivaren kommer att få ge med sig, det är helt klart. Men man kommer att sopa igen spåren så det ser ut som om alla segrar i slutet.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.