Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Storytel stäms av Unionen

Unionen stämmer ljudförlaget Storytel. Anställda hos företaget fick ingen information eller förhandling när deras tjänster skulle dras in.
Elisabeth Brising Publicerad
Storytel stäms av Unionen för brott mot medbestämmandelagen, MBL
Unionen kräver 200 000 kronor i skadestånd från Storytel för att ha brutit mot medbestämmandelagen. Företaget anklagas för att ha genomfört uppsägningar utan att först informera eller förhandla med facket.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT/Anders Wiklund/TT.

Unionen vill att Storytel ska betala 200 000 kronor i skadestånd för brott mot medbestämmandelagen, MBL. Stämningen har lämnats in till Arbetsdomstolen efter att förhandlingar mellan ljudbokföretaget och facket brutit samman. 

Enligt Unionen har Storytel struntat i att informera om eller förhandla om uppsägningar. Företaget ska ha informerat om uppsägningarna via ett pressmeddelande. Därefter har chefer kallat till enskilda möten med anställda och velat köpa ut dem med ett erbjudande om att avsluta sin tjänst. 

Tillvägagångssättet står enligt Unionen i strid med MBL, lagen om medbestämmande i arbetslivet. Lagen är tänkt att ge anställda som är med i facket rätt till inflytande vid förändringar i arbetet genom att fackrepresentanter informeras i förväg om arbetsbrist. Storytel har heller inget kollektivavtal, men MBL gäller i alla fall. 

Borde förhandlat med facket

Det var i vintras som Storytel gick ut med att de skulle göra nedskärningar. Enligt stämningsansökan omfattades 45 personer varav minst 11 medlemmar i facket av arbetsbristen.  Unionen skriver i stämningsansökan att företaget enligt MBL borde ha varit öppna gentemot facket om de nya riktlinjerna för personalpolitiken och planerna på personalnedskärningar i bolaget. 

Dessutom borde arbetsgivaren ha förhandlat om arbetsbristsituationen med Unionen i stället för att vända sig till varje medlem enskilt med ett utköpsavtal.

- Unionen menar att förhandlingsskyldigheten ändå gäller eftersom det rört sig om ett så pass stort antal anställda som omfattats av nedskärningarna, säger Carl Siljehamre, jurist på Unionen.

Kollega har varit i kontakt med Storytel som avböjer att kommentera.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.