Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif vill besätta tomma platser i bolagsstyrelser

En majoritet av börsbolagen saknar fackliga ledamöter i styrelsen. Nu vill Sifs förhandlingschef Lars-Bonny Ramstedt satsa på uppsökande verksamhet för att öka inflytandet.
Publicerad
192 av Stockholmsbörsens 312 bolag saknar fackliga representanter i styrelsen, visar en genomgång gjord av Svenska Dagbladet. Framförallt gäller det de yngre och tjänstemannadominerade företagen.
Genant, tycker Lars-Bonny Ramstedt som inte tror att det ser annorlunda ut i icke börsnoterade bolag.
- Ett av våra viktigaste krav är att stärka det lokala fackliga inflytandet - och så utnyttjar vi inte det inflytande vi har. Det är knallviktigt att vara aktiv på bolagsstyrelsenivå och ha en bra kunskap om bolaget och dess ekonomi. Facket blir då en naturlig del av företaget och kan förändra verksamhetens inriktning.
För Sif finns anledning att idka självkritik, anser Lars-Bonny Ramstedt. Enligt honom har facket inte varit tillräckligt uppmärksam på utvecklingen och inte heller lagt ned tillräckligt med engagemang i frågan.
Efter vårens avtalsrörelse vill han därför se en satsning på att öka det fackliga deltagandet i styrelserna.
- Vi kommer att fortsätta analysen om var vi har möjlighet att ha bolagsstyrelserepresentation och var vi inte har det. Det kommer att behövas uppsökande verksamhet för att få snurr på det.
De anställda har rätt till representation i alla företag med minst 25 anställda. Det är facket som ska ta initiativet, arbetsgivaren är inte skyldig att bjuda in de anställda i styrelsearbetet.
En enkätundersökning av Arbetslivsinstitutet för några år sedan visade att majoriteten av företagsledarna är positiva till det fackliga deltagandet i styrelserna och anser att den är en tillgång för företaget. Enligt undersökningen är fackets representanter ofta aktiva när det gäller personalfrågor, produktions- och arbetsmiljöfrågor och övergripande omorganisation. I övrigt är de ganska passiva i styrelsearbetet. Endast i tre procent av företagen ställer personalrepresentanterna krav på vad som ska utredas och vilka förslag som ska läggas fram.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.