Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif ser dagis på jobbet som strejkbryteri

När barnomsorgen i Piteå drabbades av Kommunals konflikt startade teletjänstföretaget Excellent E-service dagis. Sif hävdar att det är strejkbryteri, men företaget säger samtidigt att det fått grönt ljus från Sif.
Publicerad
I dag började det första barnet på Excellent E-service dagis som är inrymt i ett kök på företaget. Drygt 10 av de 200 anställda har problem med barnomsorgen under Kommunals strejk som berör städningen av förskolorna i Piteå, uppger personalchef Bengt-Åke Andersson.
- Vi fick grönt ljus från Sif Norrbotten. Det är inte rätt att säga att det är strejkbryteri om vi tar hand om de anställdas barn. Det här är en katastrofplan som vilken annan som helst, säger Bengt-Åke Andersson.
Men Sif Norrbotten hävdar att de meddelat företaget att dagisverksamheten ses som strejkbryteri.
- Vi håller oss strikt neutrala, men vi ska inte medverka till att organisera något som kan störa Kommunals konflikt, säger Christer Ejderberg, regionchef för Sif Norrbotten.
Företagsdagiset är bemannat med förskolelärare som annars har andra sysslor. Sif är noga med att poängtera att företaget inte kan beordra en supporttekniker att lämna sina arbetsuppgifter för att ta hand barn.
- Av anställningsavtalet framgår vad man är anställd för att göra, man har ingen skyldighet att arbeta med något annat. Företaget bryter mot mbl om någon beordras att arbeta med barnen utan förhandling, säger Christer Ejderberg.
Enligt företaget har förskolelärarna frivilligt anmält sitt intresse att ta hand om barnen. Men Christer Ejderberg betonar att detta är en fråga om moral.
- Här får det påtalas att man gör sig delaktig i Kommunals konflikt och minskar effekten av den, det är inte Sifs avsikt.
Samtidigt poängterar Christer Ejderberg att sifarna saknar lagliga och arbetsrättsliga möjligheter att agera mot företaget.
Att dagisverksamheten tangerar strejkbryteri anser även Sifs biträdande förhandlingschef Iréne Svensson.
- Det hade varit bättre om föräldrarna fått permission med lön för att vara hemma och ta hand om sina barn. Att de öppnar dagis saboterar konflikten, säger Iréne Svensson.
Excellent E-service agerande betecknas som illojalt av Marianne Lindberg, vid Kommunal i Piteå. Kommunals ombudsman Lars Thörn menar att företagets dagis utgör ett alternativ till den kommunala barnomsorgen och därför strider mot konflikten.
- Vi har bett Sif om hjälp att försöka få stopp på den här barnomsorgen, säger Lars Thörn.

CHRISTINA SWAHN





Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.