Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif positivt till prövning av långtidssjuka

Försäkringskassan ska särskilt pröva sjukfall som pågått längre än två år. Ams ska hjälpa dem som behöver byta jobb. Samtidigt uppmuntras sjuka att börja studera. Åtgärder som välkomnas av Sif då fler hjälps tillbaka i arbete.
Publicerad
Olika insatser för att minska ohälsotalen föreslås i regeringens budgetproposition. I ett pilotprojekt ska Försäkringskassan först granska personer som under mer än två år varit sjuka, haft aktivitetsersättning eller tidsbegränsad sjukersättning (fd förtidspension). Även de som har rehabiliteringspenning ska synas. Efter bedömning ska rätten till fortsatt ersättning prövas. Då avgörs även om arbetsförmedlingen ska kopplas in för att hitta ett nytt jobb.
- Det är oerhört bra, det är den typ av satsning på rehabilitering av långtidssjukskrivna som vi efterlyst länge. Det handlar om att få tillbaka fler i arbete. Det är dock viktigt att insatserna framför allt går ut på att säkerställa individens rehabilitering och att det inte bara blir en fråga om att bedöma rätten till ersättning, säger Niklas Hjert, chef för Sifs enhet för arbetsmiljö och försäkring.
Vid en prövning av sjukersättningen ser skyddsnäten olika ut beroende på vilken typ av ersättning man har. Den som har en tidsbegränsad sjukersättning har kvar den lagstadgade rätten till anställning. Men den som fått sjukersättning tillsvidare har inget skydd i lagen för att behålla sitt arbete. Möjligheter att få a-kasseersättning finns dock.
- Sjukskrivning räknas som överhoppningsbar tid. Man kan gå max sju år tillbaka i tiden, hittar man då arbete som uppfyller arbetsvillkoret kan man få ersättning enligt den högre nivån. Annars gäller ersättningen från grundförsäkringen på 320 kronor per dag, säger Niklas Hjert.
Den som börjar studera och som varit sjuk i mer än ett år får ha sin ersättning vilande under studietiden, dock längst 24 månader. Även livränta från arbetsskadeförsäkringen ska göras vilande. Rätten till beviljat bostadstillägg ska finnas kvar, möjlighet att söka studiemedel finns.
Reglerna ska bli flexiblare för deltidssjukskrivna som vill plugga. Försäkringskassan ska se över nödvändiga regelförändringar och lägga förslag senast den sista november.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.