Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Så lite som var fjärde småföretagare nöjd med kollektivavtalen

Många är nöjda med den svenska modellen när det gäller att reglera frågor mellan arbetsgivare och anställda. Men inte alla.<br />- En del känner sig små i de stora systemen, säger Gunvor Engström, vd för Företagarna.
Publicerad
En undersökning som Företagarna gjort nyligen visar att alla inte är nöjda med den svenska modellen. Nästan hälften av de tillfrågade småföretagarna vill ha individuella avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare. Ytterligare 25 procent vill att myndigheterna ska sköta kontrollerna genom lagstiftning. Endast 25 procent av de tillfrågade var nöjda med kollektivavtalen.
- Det finns ingen självklar acceptans för det vi har idag, säger Jens Karlsson, chefsjurist på Företagarna.
Nära 3 800 småföretagare deltog i Företagarnas undersökning. En liknade undersökning gjordes hösten 2005 av Sifo. Då deltog nästan 4 400 företag med upp till 50 anställda, i olika branscher över hela landet. Undersökningen gav ett liknande resultat som Företagarnas.
Hälften av de tillfrågade hade ett kollektivavtal eller hängavtal. Men många av dem som inte styrs av kollektivavtal har andra avtal som är likvärdiga.
- Vissa individuella avtal kan vara minst lika bra som kollektivavtalen, säger Eva Haussling, avdelningschef på Tysk-Svenska handelskammaren.
I Sifos undersökning uppgav 30 procent av småföretagarna att de upplevt problem med kollektivavtalen. Samtidigt ansåg över 40 procent att de är ett stöd i verksamheten. Vilket stärker bilden av att den svenska modellen trots allt anses vara bra.
Men enligt Företagarna finns det skäl att slopa kollektivavtalen. Dels för att ge företagarna en möjlighet att utforma sina avtal efter företagets förutsättningar och de anställdas önskemål. Det är även viktigt att forma avtalen så att alla företagare vill vara med, menar Företagarna.

ANN-ELIE HANSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.