Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Oklart om GM-förhandlingar

GM Europas ledning visar inga tecken på att vilja diskutera det ramavtal som facken vill få till för att undvika underbudstävlingar mellan produktionsorter. Men att man har kommit till förhandlingsbordet när det gäller nedläggningen av en portugisisk fabrik kan vara tecken på en attitydförändring.
Publicerad
GM har slagit fast att man har överkapacitet i Europa. Det är en bidragande orsak till beslutet att lägga ned fabriken i Azambuja, Portugal. Därutöver diskuterar man nu var placering och produktion ska ske för kommande kompaktmodeller, som Opel Astra och liknande bilar. Det handlar om en ny site selection, likt den som skedde förra året, när valet stod mellan Trollhättan och Rüsselsheim.
- Det är inte omöjligt att vi har en överkapacitet i Europa. Det är det vi vill ta en förhandling om. Vi vill ha ett ramavtal där man bland annat slår fast att det inte ska ske tvingade uppsägningar, att man inte ska stänga befintliga fabriker och där man fördelar produktionen på de olika fabrikerna på ett rättvist sätt, säger Lars R Johansson, Sifklubbens ordförande på Saab Automobile i Trollhättan.
Han anser att förhandlingsklimatet har hårdnat de senaste åren. Allt ska kontrolleras från toppen och de enskilda produktionsorternas inflytande har minskat. GM:s vision är att skapa idealfabriken, gissar Lars R Johansson.
- Just nu tittar man på hur flexibelt man kan jobba i olika länder. Alla fabriker är bra på någonting. Det verkar som om GM vill plocka russinen ur kakan och skapa en ny typ av fabriker med bara russin.
GM har åtta fabriker i Europa som tillverkar Saab och Opel. År 2000 lade företaget ned sin fabrik i Luton, England, och nu den i Portugal.
- Man börjar skära ned i väster och bygger samtidigt upp i öster. Man kan ana en trend. Det ska bli intressant de kommande tio åren att se vad som händer i bilindustrin, speciellt i Västeuropa.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.