Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Oklart om GM-förhandlingar

GM Europas ledning visar inga tecken på att vilja diskutera det ramavtal som facken vill få till för att undvika underbudstävlingar mellan produktionsorter. Men att man har kommit till förhandlingsbordet när det gäller nedläggningen av en portugisisk fabrik kan vara tecken på en attitydförändring.
Publicerad
GM har slagit fast att man har överkapacitet i Europa. Det är en bidragande orsak till beslutet att lägga ned fabriken i Azambuja, Portugal. Därutöver diskuterar man nu var placering och produktion ska ske för kommande kompaktmodeller, som Opel Astra och liknande bilar. Det handlar om en ny site selection, likt den som skedde förra året, när valet stod mellan Trollhättan och Rüsselsheim.
- Det är inte omöjligt att vi har en överkapacitet i Europa. Det är det vi vill ta en förhandling om. Vi vill ha ett ramavtal där man bland annat slår fast att det inte ska ske tvingade uppsägningar, att man inte ska stänga befintliga fabriker och där man fördelar produktionen på de olika fabrikerna på ett rättvist sätt, säger Lars R Johansson, Sifklubbens ordförande på Saab Automobile i Trollhättan.
Han anser att förhandlingsklimatet har hårdnat de senaste åren. Allt ska kontrolleras från toppen och de enskilda produktionsorternas inflytande har minskat. GM:s vision är att skapa idealfabriken, gissar Lars R Johansson.
- Just nu tittar man på hur flexibelt man kan jobba i olika länder. Alla fabriker är bra på någonting. Det verkar som om GM vill plocka russinen ur kakan och skapa en ny typ av fabriker med bara russin.
GM har åtta fabriker i Europa som tillverkar Saab och Opel. År 2000 lade företaget ned sin fabrik i Luton, England, och nu den i Portugal.
- Man börjar skära ned i väster och bygger samtidigt upp i öster. Man kan ana en trend. Det ska bli intressant de kommande tio åren att se vad som händer i bilindustrin, speciellt i Västeuropa.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.