- Det är inte omöjligt att vi har en överkapacitet i Europa. Det är det vi vill ta en förhandling om. Vi vill ha ett ramavtal där man bland annat slår fast att det inte ska ske tvingade uppsägningar, att man inte ska stänga befintliga fabriker och där man fördelar produktionen på de olika fabrikerna på ett rättvist sätt, säger Lars R Johansson, Sifklubbens ordförande på Saab Automobile i Trollhättan.
Han anser att förhandlingsklimatet har hårdnat de senaste åren. Allt ska kontrolleras från toppen och de enskilda produktionsorternas inflytande har minskat. GM:s vision är att skapa idealfabriken, gissar Lars R Johansson.
- Just nu tittar man på hur flexibelt man kan jobba i olika länder. Alla fabriker är bra på någonting. Det verkar som om GM vill plocka russinen ur kakan och skapa en ny typ av fabriker med bara russin.
GM har åtta fabriker i Europa som tillverkar Saab och Opel. År 2000 lade företaget ned sin fabrik i Luton, England, och nu den i Portugal.
- Man börjar skära ned i väster och bygger samtidigt upp i öster. Man kan ana en trend. Det ska bli intressant de kommande tio åren att se vad som händer i bilindustrin, speciellt i Västeuropa.
LINDA SVENSSON