Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

"Nytt rekord i att följa las på Ericsson"

Personalstyrkan på Ericsson Telecom i Stockholm ska reduceras med ytterligare 500 anställda. Förhandlingarna är avslutade och Sif:s förhandlare Tommy Lindbohm kallar det svenskt rekord i att följa las.
Publicerad
- Vi har bevisat att det går att använda lagen även i så här stora företag, något som SAF i sin propaganda påstår inte går.
Ericsson Telecom är först ut i en andra sväng av neddragningar. Fler är att vänta på bland annat Ericsson Radio Systems och LM Ericsson. Tommy Lindbohm förhandlar även på LM, men han tror inte att det blir lika lätt att enas kring tolkningen av lagen om anställningsskydd (las).
- Vi har en professionell motpart här på Telecom som har sett fördelarna med att följa las. Det är klart att den folkstorm mot hur uppsägningarna sköttes före sommaren har bidragit till att man ville göra det på rätt sätt nu.
Klubben har varit noga med att tillämpa definitionen av "tillräckliga kvalifikationer", en grundformulering i las. De har även varit noga med kravet att så långt som möjligt omplacera anställda.
- Gemene man har förstått det här. I det stora hela har det gått väldigt sansat till. Det är ingen tvekan om att vi har minskat risken för att medlemmarna ska vara missnöjda, säger Tommy Lindbohm.
Men missnöje finns alltid där folk sägs upp. Ofta är det de som arbetat länge och som inte får en plats i den nya organisationen som känner sig svikna.
- Las är en regel för hur du ska bemanna den nya organisationen. Det finns naturligtvis personer som har jobbat länge som inte har tillräckliga kvalifikationer när deras gamla befattning försvinner. Sådana har vi en hel del. Till exempel personer i fabriksnära verksamhet, de har mycket svårt att ta ett annat jobb när deras gamla försvinner.
Företaget hade 2500 personer på turordningslistan. Bemanningen har minskats med 500. Runt 40 har fått avtalspension.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.