Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Nytt fack ska bli motvikt till LO och TCO

Fackföreningen för arbete i Sverige. Det är namnet på ett nytt fack med säte i Östersund. Vilka som står bakom, medlemsantal och antal kollektivavtal vill de inte avslöja.<br />- Det finns ingen anledning att gå ut med det, säger Mats El Kott, jurist och ombud för fackföreningen.
Publicerad
Enligt LO-tidningen har förbundet bland annat ambitionen att rekrytera utländsk arbetskraft på tillfälliga jobb i Sverige. På så sätt hade till exempel Vaxholmskonflikten kunnat undvikas. Byggnads hade inte kunnat kräva ett avtal om de lettiska gästarbetarna redan hade omfattats av ett svenskt sådant, om än med avsevärt sämre villkor.
Än så länge finns förbundet bara i Östersund men har, enligt Mats El Kott, tecknat kollektivavtal även utanför Jämtlands gränser.
Han förnekar inte att den nya fackföreningen är mer arbetsgivarvänlig än de redan etablerade.
- Det beror på hur man ser det hela. På företaget där det här facket bildades är medlemmarna inte särskilt missnöjda. Arbetsgivaren kan inte göra vad som helst, som de kan på företag utan kollektivavtal.
Företag som tecknar avtal med Fackföreningen för arbete i Sverige omfattas bland annat av mer generösa regler kring visstidsanställning än lagen om anställningsskydd föreskriver. För de anställda på El & energiteknik i Åre, som har avtal med fackföreningen är minimilönerna 80 kronor i timmen för anställda som fyllt 21 och 60 kronor i timmen för dem som är under 21. Arbetsgivaren är inte skyldig att teckna pensions-, arbetsskade- eller sjukförsäkring, även om det rekommenderas. Anställda är skyldiga att utföra övertidsarbete om arbetsgivaren så kräver. Då får man ordinarie timlön.
Byggnads avtalssekreterare Gunnar Ericson säger till LO-tidningen att han tror att det är arbetsgivare som ligger bakom Fackföreningen för arbete i Sverige.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.