Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Del av nya las klubbat av regeringen

Regeringen fattade i dag beslut om delar av nya las, lagen om anställningsskydd. Förslaget om det så kallade omställningspaketet har nu lämnats till lagrådet.
Oscar Broström Publicerad
Martin Ådahl och Eva Nordmark under regeringens presskonferens.
Martin Ådahl, arbetsmarknadspolitisk talesperson (C), och arbetsmarknadsminister Eva Nordmark vid en presskonferens om las-överenskommelsen. Foto: Henrik Montgomery/TT

Den nya las-överenskommelsen har föregåtts av intensiva debatter, tvister och förhandlingar.

I dag tog en stor del av las-överenskommelsen – det så kallade omställningspaketet – ett stort steg mot att bli verklighet, då regeringen tog beslut om två stora lagrådsremisser som riksdagen ska lagstifta om under våren.

– Det är en historisk arbetsmarknadsreform, säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) enligt TT.

Enklare att säga upp anställda

Omställningspaketet innebär bland annat att reglerna vid uppsägning ändras. Tidigare har det hetat att det krävs ”saklig grund” för uppsägning, men det ändras nu till ”sakliga skäl”, vilket i praktiken innebär mer generösa regler för arbetsgivaren att avsluta anställningar.

Utöver det görs också flera ändringar i turordningsreglerna. Arbetsgivaren kan till exempel undanta tre personer – tidigare var det två – från ”sist in, först ut”-principen. Företag med kollektivavtal får än mer möjlighet till att undanta personer från turordningsreglerna.

Större möjlighet till kompetens- och studiestöd

Arbetstagare får å sin sida större möjligheter till omställnings- och kompetensstöd.

 Behovet av omställning är på många sätt akut för både den enskilde medarbetaren och för arbetsmarknaden i stort. Nu skapar arbetsmarknadens parter och politiken tillsammans förutsättningar för verklig anställningstrygghet. Trygghetsöverenskommelsen ger kraftigt förbättrade ekonomiska och praktiska möjligheter till omställning genom utbildning under arbetslivet – både för anställda och för personer som är mellan jobb, säger Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef och ordförande i PTK:s förhandlingschefsgrupp, i ett pressmeddelande.

När reformerna är fullt utbyggda, vilket beräknas ske under 2026, kommer kostnaderna för staten att ligga på upp till elva miljarder kronor per år. Vissa delar av den nya las-överenskommelsen kommer i spel genom det nya huvudavtalet, som parterna kommit överens om.

De nya reglerna ska börja gälla från den 1 oktober i år.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.