Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Nya EU-regler kan leda till social dumpning

Panamaflagg på land. Det skulle EU-kommissionens förslag till nytt tjänstedirektiv innebära enligt Leif Dergel på TCO.
Publicerad
Tanken är att hemlandsprincipen ska gälla i hela EU, Norge, Island och Lichtenstein. Det skulle göra det möjligt för företag att bara följa hemlandets regler oavsett var de verkar. Facket befarar att det kan leda till att företag väljer att ha sitt säte i ett land med låga löner och minsta möjliga arbetsrättsliga lagstiftning för att sedan verka i de övriga länderna. Europafacket har invändningar på många punkter, liksom TCO.
- Det skulle bli social dumpning i stor skala, säger Leif Dergel.
Att myndigheterna i företagets hemland ska stå för övervakningen av hur reglerna följs kan också öppna för laglöshet.
- Myndigheterna kommer att strunta i att övervaka reglerna. Det innebär att politiker i Grekland och Polen ska bestämma vilka regler som ska gälla här. Om problem upptäcks här kan de svenska politikerna inte göra något, säger Dan Holke, chef för LO-TCO Rättsskydd.
Nordens situation kompliceras ytterligare av att arbetsmarknaden regleras i kollektivavtal, något som författarna till direktivet verkar ha förbisett.
- Övervakningen ska ske i företagens hemländer, det går inte med det svenska systemet där facket övervakar reglerna på arbetsplatserna, säger Dan Holke.
Tjänstedirektivet ses som ett stort steg på vägen för att uppnå Lissabonstrategins mål att skapa världens mest konkurrenskraftiga ekonomi med full sysselsättning till 2010. Men samtidigt hävdar Europafacket att direktivet strider mot EU:s grundlag, enligt den gäller de regler som finns i det land där arbetet utförs.
Tjänstemarknaden står för 60 procent av ekonomin i EU och omfattar stora delar av industrin. Direktivet gäller tjänster inom handel, distribution, reklam, resor, IT-sektorn med mera.
I förslaget finns också en mängd undantag som regleras genom annan EU-lagstiftning. Dit hör utstationeringsdirektivet, finansiella tjänster, telekommunikation och delar av transportsektorn.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.