Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Ny idé ska lösa övertalighet utan varsel

Företaget Intralets idé går ut på att inom ett nätverk para ihop företag som behöver minska respektive öka personalstyrkan i perioder. På så sätt kan man undvika varsel vid tillfälliga svackor. Men facket är inte odelat positivt.
Publicerad
- Idén är genialisk, men rent ideologiskt tror jag inte på såna här lösningar. Alla såna här konstruktioner riskerar att på sikt urholka arbetsrätten, säger Patrik Troedson, ombudsman på Sif Syd.
Han menar att risken finns att mindre seriösa företag utnyttjar systemet för att bli av med personal som inte är önskvärd.
Även på Handelsanställdas förbund har man uttryckt tveksamhet.
Men Intralet försäkrar att man inte kommer att arbeta med oseriösa arbetsgivare. Företaget ska matcha övertaliga på företag med andra bolag som behöver förstärkning.
- Det sker på frivillig basis, alltid. I varje enskilt fall gör vi en genomlysning av vad Intralet kan bidra med, säger Hasse Anderberg, ansvarig för Intralet Syd.
Omplacering ska även kunna ske om den anställde känner att han eller hon behöver utvecklas och få nya erfarenheter. Lönen och förmånerna, liksom anställningen, kommer att ligga kvar hos den gamla arbetsgivaren. Även så kallade reträttjobb nämns i verksamhetsbeskrivningen som företaget skickat ut. Det innebär att anställda som varit sjukskrivna eller riskerar att bli det ska erbjudas andra, enklare jobb för att undvika sjukfrånvaro.
- Andemeningen är att arbetsmarknaden ska fungera lite smidigare än hittills. Om vi kommer in när ett företag står inför en varselsituation kan vi hjälpa till att undvika uppsägningar till villkor man själv är med och ställer som anställd, säger Hasse Anderberg.
Information om verksamheten har skickats ut till fackförbund och företag. I höst väntar man att det ska dra igång i full skala.
- Det är viktigt som tusan att facken är med. De ska tillvarata sina medlemmars intressen, säger Hasse Anderberg.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.