Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Konsult sågar grunder för Bombardiers nedläggning

Bombardiers beslut att stänga tågfabriken i Kalmar bygger på felaktiga beräkningar, hävdar den löntagarkonsult som synat företagets agerande. Konsultens kritik påverkar dock inte nedläggningsbeslutet.<br />
Publicerad
Den kanadensiska tågtillverkaren Bombardier beslöt i början av året att stänga anläggningen i Kalmar. Det får svidande kritik av den konsult som på fackens uppdrag granskat beslutet.
I sin slutrapport påpekar löntagarkonsulten Alfons Öberg bland annat att flyttkostnaderna sannolikt kommer att bli dubbelt så stora som sagts. Vidare har företaget felaktigt räknat in redan uppsagd personal bland dem som arbetar i Kalmar. Det riktiga antalet skulle ha varit 335 personer i stället för 481.
Exempel på andra felaktigheter är att man angett en kapacitet 63 procent över den verkliga. Företaget har också påstått att det är priset som gjort att man förlorat kontrakten till konkurrenter, medan det i själva verket handlar om produkter som företaget beslutat inte ska ingå i Kalmars sortiment.
Dessutom har företaget fördröjt utlämning av information. Informationen har också varit knapphändig och i vissa fall vilseledande, enligt löntagarkonsulten som också ställer frågan varför Bombardier inte tagit hänsyn till att Kalmaranläggningen har god lönsamhet.
Enligt Jan-Erik Björnsson, Sifklubbens ordförande på Bombardier, kommer löntagarkonsultens kritik knappast att påverka nedläggningen.
- På en rak fråga om de ändrat beslutet om de känt till felaktigheterna tidigare fick jag svaret nej. Från att erkänna fel till att ändra ett beslut är steget långt, säger Jan-Erik Björnsson.
Trots det anser han ändå att det finns en poäng med konsultens arbete.
- Det är den enda demokratiska vägen som står till buds för att få en opartisk granskning av beslutet. På det här viset har våra medlemmar fått en klarare bild av vad som hänt.
När nedläggningen är ett faktum nästa år kommer runt 500 anställda ha förlorat sina jobb. Men att något annat företag eller att de anställda själva skulle få gå in och ta över, tror inte Jan-Erik Björnsson.
- Det finns klara intressenter som vill in på marknaden. Men från företagets sida har man klart och tydligt poängterat att man inte släpper anläggningen till någon annan tågtillverkare.

NIKLAS HALLSTEDT




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.