Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fritt fram för svenska sympatiåtgärder

Om IG Metall begär stöd för den pågående strejken vid den Electroluxägda fabriken i Nürnberg kan de svenska facken välja att vidta sympatiåtgärder, som en strejk eller en övertidsblockad.<br />
Publicerad
- Teoretiskt sett kan de vidta vilka sympatiåtgärder som helst så länge den tyska strejken är lovlig, vilket jag utgår ifrån att den är eftersom IG Metall står bakom, säger Dan Holke, chefsjurist vid LO-TCO Rättsskydd.
- Och så länge man inte vidtar sympatiåtgärder i eget syfte finns inga laghinder för dem.
Hittills har Sif och Metalls offentliga aktioner mot Electrolux planerade neddragningar och hot om utflyttning till låglöneländer begränsats till att man i en appell i höstas uttryckte oro och påpekade att Electrolux ska ta sitt sociala ansvar.
Om IG Metall nu skulle begära stöd av de svenska facken kan de alltså välja att gå mycket längre.
Ett färskt exempel är det som hände vid konflikten inom den finska pappersindustrin i höstas. Svenska Pappers vidtog då en övertidsblockad på sexton finskägda pappersbruk.
Sif uppmanade bland annat tjänstemännen att vara vaksamma så att arbetsuppgifter som var satta i blockad inte utfördes. Flera andra förbund vidtog också sympatiåtgärder innan konflikten avblåstes.
Så länge facken följer spelreglerna, som att varsla, kan arbetsgivarna endast försöka stoppa sympatiåtgärden genom att hävda att facken vidtagit åtgärden i eget intresse och be Arbetsdomstolen, AD, pröva det.
Om arbetsgivaren påstår att stridsåtgärden är olovlig är facket skyldigt att gå till AD och begära ett interimistiskt beslut om att sympatiåtgärden är lovlig. Det gäller dock inte om arbetsgivarens invändning är helt obefogad.
Strejken i Tyskland är en protest mot Electrolux planerade utflyttning av jobb, vilket också svenska Electroluxanställda hotas av. Är då inte risken stor för att arbetsgivaren kan få gehör för att en svensk sympatiåtgärd skulle ske i eget intresse?
- Nej, det är en ren solidaritetsaktion och i lagens mening kan det knappast vara något egenintresse för svenska fack att genomföra en aktion för att värna jobben i Tyskland eftersom det knappast förbättrar chansen att få behålla de svenska jobben, säger Dan Holke.
Möjligheten till att vidta sympatiåtgärder har länge kritiserats av arbetsgivarna som menar att man då drabbas, trots att man anser sig ha köpt fredsplikt genom att teckna kollektivavtal.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.