
Att kabinpersonal som sköter både säkerhet och komfort på flygplan ska vara utvilade är viktigt. Det är också därför det finns vissa regler som styr hur mycket man får jobba och hur mycket man bör vara ledig för att återhämta sig mellan arbetspassen. En kollektivavtalad bestämmelse är att om två av varandra efterföljande arbetspass överstiger 24 timmar så ska den anställde få en vilodag, alltså en ledig dag som kompensation.
Bolaget som bedriver personaluthyrning på Arlanda inom flygbranschen tummade dock på den regeln i november och december förra året då två i kabinpersonalen jobbade över 25 timmar vardera under två arbetspass.
– Om det händer så ska man kompenseras med en vilodag som ska vara minst ett dygn på hemmabasen. Men så har inte skett i det här fallet, säger Viktor Anesäter, förbundsjurist på Unionen och företräder de två medlemmarna i arbetsdomstolen.
Tvisten har förhandlats både lokalt och centralt men parterna har inte kommit överens. Nu stämmer Unionen företaget på 10 000 kronor vardera till medlemmarna som inte fått den kompensation de haft rätt till, och 75 000 för kollektivavtalsbrott till Unionen.
*I en tidigare version av artikeln hade vi en rubrik som kunde misstolkas. Den är nu ändrad.