Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fick sparken i mejl – kräver skadestånd

Kvinnan anställdes för att sälja mjukvara i Kina. När hon kritiserade kollegorna för att inte förstå kinesisk affärskultur blev stämningen dålig.
Kort därefter fick hon sparken och nu har Unionen stämt företaget.
David Österberg Publicerad
Yu shenli /AP/ TT
Säljaren upplevde att hennes svenska kollegor hade bristande förståelse för kinesisk affärskultur. Skyline över Shanghais finansdistrikt. Yu shenli /AP/ TT

Kvinnan är född och uppvuxen i Kina och har ett stort kontaktnät där. I augusti 2017 fick hon anställning som säljare på ett svenskt mjukvaruföretag med uppdrag att teckna avtal med kinesiska kunder. Förutom månadslön hade hon ett bonusavtal baserat på de affärer hon gjorde. Kvinnan gjorde flera tjänsteresor till Kina och tecknade två avtal värda 110 000 amerikanska dollar, respektive 60 000 amerikanska dollar. Enligt hennes bonusavtal skulle hon få fem procent av affärernas storlek.

Kvinnan upplevde att hennes svenska kollegor inte förstod kinesisk affärskultur och att de hade bristande förståelse för kinesisk kultur och hur kunderna skulle hanteras. När hon framförde det till sin chef – som också är bolagets vd – försvarade han kollegorna och därefter upplevde kvinnan att företaget blev kritiskt inställt till henne.

Kort därefter uppmanades kvinnan att sluta frivilligt på företaget. Hon avböjde och dagen därpå fick hon ett mejl där det framkom att företaget tänkte avskeda henne. Samma dag kontaktade kvinnan Unionen som begärde överläggning med bolaget och senare också en förhandling om avskedandet. Vid den hävdade företaget att det fanns flera skäl till avskedandet men ville inte utveckla sina påståenden och kunde inte heller bevisa dem.

Unionen anser att det inte fanns skäl att avskeda kvinnan och har därför stämt företaget. Kvinnan kräver skadestånd på 120 000 kronor samt bonusersättning på 78 000 kronor för de avtal som hon tecknat, men inte fått ersättning för.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.