Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fick sparken efter 27 år

Kan man bli uppsagd för att man har svårt att prata med sina chefer och kollegor? Ja, hävdade bolaget som bekämpar skadedjur. Nej, hävdar Unionen och stämmer företaget på sammanlagt 150 000 kronor.
Lina Björk Publicerad 22 mars 2018, kl 10:35
Illustration: Magdalena Taubert (bild Colourbox)
Att kunna samtala med kollegor och chefer är viktigt, men inte så viktigt att du skulle bli uppsagd om kommunikationen brister anser Unionen. Illustration: Magdalena Taubert (bild Colourbox)

Mannen hade arbetat 27 år på företaget när han plötsligt blev uppsagd av personliga skäl. Bolaget hävdade att han hade misskött sig, framför allt för att han har haft svårt att kommunicera med chefer och medarbetare.

– Det krävs oerhört mycket för att bli uppsagd på grund av misskötsamhet. Här har arbetsgivaren inte på fötter eftersom man varken har erbjudit någon hjälp för att komma till rätta med problemet, eller tittat efter en omplacering, säger Sofia Wolf, som är förbundsjurist på Unionen och företräder mannen i Arbetsdomstolen.  

En arbetsgivare har långtgående skyldighet att utreda hur man kan lösa situationen om man är missnöjd med en medarbetare. Till att börja med måste man säkerställa att den anställda förstår vad problemet är, och sedan erbjuda hjälp att komma tillrätta med det, exempelvis företagshälsovård.  När alla andra möjligheter är uttömda kan det bli tal om en omplacering.

Mannen, som de senaste åren arbetade som besiktningstekniker fick en rad varningar och erinran, men några insatser fick han inte. I stället fick han ett uppsägningspapper.

– För medlemmen blir det också väldigt personligt kännbart när företaget anger personliga skäl för uppsägningen, säger Sofia Wolff.

Tvisten har förhandlats på både lokal och central nivå. Nu stämmer Unionen företaget i Arbetsdomstolen på sammanlagt 150 000 kronor och begär att uppsägningen ska ogiltigförklaras och mannen få tillbaka sin anställning.

Arbetsrätt

Skyddsombud ifrågasatte arbetsmiljön – avskedades

Skyddsombudet påtalade brister i arbetsmiljön på maskinföretaget. Utan några varningar avskedades han i december med motiveringen att han hade samarbetssvårigheter.
Lina Björk Publicerad 10 april 2024, kl 13:04
Man i vit skjorta och slips samlar sina kontorstillhörigheter i en brun kartong.
Serviceteknikern avskedades. På grund av samarbetssvårigheter, menar arbetsgivaren. Felaktigt, menar Unionen och kopplar avskedet till mannens förtroendeuppdrag som skyddsombud. Foto: Colourbox.

Företaget som serviceteknikern jobbade på sysslade huvudsakligen med reparationer och installationer av städmaskiner. Det var ett tungt jobb och han försökte förbättra arbetsmiljön, framför allt sista året då han även var skyddsombud. 

I februari förra året inträffade en incident i företagets lokaler. En kollega till skyddsombudet och en person i ledande ställning hade en diskussion som utmynnade i handgripligheter. Kollegan anmälde händelsen till serviceteknikern i egenskap av skyddsombud och han upprättade en tillbudsanmälan efter att ha ringt och frågat Unionen om råd. 

Unionen stämmer: Kopplar avsked till uppdrag

I tillbudsanmälan råkade serviceteknikern av misstag kryssa i att anmälan gjordes av arbetsgivaren. Men i hela rapporten har han skrivit att det är han själv i egenskap av skyddsombud som skrivit. Arbetsgivaren ansåg att misstaget var allvarligt och valde att avskeda honom med motiveringen att han har samarbetssvårigheter. 

Unionen stämmer nu maskinföretaget och skriver i stämningsansökan att det finns en tydlig koppling mellan mannens roll som skyddsombud och avskedandet. Man begär därför 220 000 kronor i allmänt skadestånd samt utebliven lön och att avskedandet ska förklaras ogiltigt.