"Vem, mer än du, bryr sig om din karriär, lön och arbetsmiljö?", lyder den slogan som finns på Sifs trailer. Turnésällskapet har två veckor på sig att leda den i bevis. I trailern arrangeras varje dag sex miniseminarier på teman som karriärcoachning, eget-medlemskap, höj din lön, inkomstförsäkringen, arbetsmiljö, anställningsvillkor och avtalsfrågor. Här finns också informationsbroschyrer, uppkoppling till nätet, tävlingar, möjlighet att köpa en subventionerad lunch eller fika och få facklig rådgivning.
På de flesta platser som besöks finns IT- och telekomföretag som drabbats av neddragningar. Målgruppen är främst anställda inom IT och telekom vilka Sif tidigare nått på mässor. Målet är att värva 100 yrkesverksamma medlemmar. Samtidigt ska turnévagnen testas som koncept. Ger besöken i Täby och Åkersberga bra resultat kan turnén i framtiden fortsätta på andra platser i landet som Malmö, Kalmar, Karlstad och Luleå.
- Vi vill göra något som sticker ut mot det vardagliga och synas på gator och torg, säger Lars Bejtoft.
Att valkampanjen inför folkomröstningen om EMU och de valstugor som finns på vissa av de torg som Sif ska besöka skulle konkurrera med Sifs turné betvivlar Lars Bejtoft.
- Det är bara positivt att fler är ute och rör sig, det gör det roligare. Hos oss kan de koppla av med en kopp kaffe och få lite framtidstro.
Kostnaden för turnén är budgeterad till 510 000 kronor, till det kommer marknadsföringskostnader.
CHRISTINA SWAHN