Byggföretaget NCC inför alkolås i sina nya fordon. På sikt kommer detta att gälla samtliga motorfordon inom företaget och man hoppas även att de nya reglerna så småningom ska införas hos underleverantörer. Enligt Hans Säll, personalchef på NCC Roads, är man först ut bland byggföretagen i Sverige med den nya policyn. Tanken är att öka säkerheten, men också att värna om företagets varumärke.
- Om en enda förare i en bil med NCC-logga är inblandad i en alkoholrelaterad trafikolycka solkar det vårt varumärke, säger Hans Säll
Har ni förankrat detta bland anställda och hos facket?
- Vi har inte direkt haft några mbl-förhandlingar om det här, men fackliga företrädare har varit informerade och jag har inte hört en enda negativ åsikt - tvärtom.
Enligt Rickard Levin, ombudsman på Sif Stockholm, borde de nya reglerna ha förhandlats enligt medbestämmandelagen.
- Även om det inte är principiellt fel med alkolås i tjänstefordon, så borde en så här viktig fråga ha förhandlats med facket.
Rickard Levin är också tveksam till om man verkligen har informerat fackliga företrädare.
- Man kan möjligen ha gjort det hos LO-anslutna, men Sifs fackklubb har inte informerats och det här kommer troligen att röra även Sifmedlemmar, som till exempel servicetekniker och arbetsledare.
ANNE-LI LEHNBERG
Fakta/Alkolås
Alkolås i fordon består av en alkometer försedd med en startspärr. Föraren blåser i munstycket och om utandningsluften överstiger lagstadgad gräns bryts strömmen till antingen startmotorn, bränslepumpen eller tändningen. Ett alkolås med god kvalitet ska känna av att det är en människa som blåser och inte till exempel en pump. Kritik har riktats mot billigare alkolås som inte är tillförlitliga. Låsen känner enbart av alkohol och inte andra droger.
Källa: Motormännens helnykterhetsförbund,
www.mhf.se