Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facken mobiliserar för att värna biljobben

Genom att ställa villkor för att "tävla" om en framtida bilproduktion och utlysa strejk vid en nedläggningshotad fabrik försöker nu facken vid GME och Europafacket rädda den västerländska bilindustrin.
Publicerad
I våras utlyste General Motors Europa, GME, en slags tävling där man vill se fem västeuropeiska fabriker, däribland Saab Automobile i Trollhättan, kvalificera sig för en framtida tillverkning av nya modeller på den så kallade Deltaplattformen.
I kvalificeringen ingår bland annat att visa att produktionen ska ske i treskift, att övertidsersättning i princip inte ska förekomma och att raster kan flyttas hur som helst.
Facken har förklarat att man ser GM:s agerande som ett angrepp på arbetsrätten och att man misstänker att tävlingen kan vara ett sätt att avgöra vilka fabriker som får vara kvar framöver.
Vid de fem fabrikerna har man därför vägrat förhandla lokalt om de förändringar i löne- och anställningsvillkoren som ledningen kräver.
Först vill facken träffa ett europeiskt ramavtal där en garanti för att tävlingen inte resulterar i några nedläggningar eller tvingande uppsägningar ingår.
Men då de ännu inte fått träffa ledningen som inte heller svarat på kravet är frågan ännu inte avgjord.
Samtidigt är nu de anställdas representanter och Europafacket engagerade för en nedläggningshotad bilfabrik i Portugal, där drygt tusen GM-anställda riskerar förlora jobbet.
I dag inleddes en strejk vid fabriken som kommer att utvidgas enligt ett meddelande från GM:s europeiska företagsråd.
Att biljätten samtidigt beslutat etablera sig i St Petersburg och Warszawa är något som oroar och irriterar.
- Vi kämpar nu gemensamt för att undvika nedläggningar och behålla de fabriker som vi har i Västeuropa i den omstrukturering som sker, säger Lars R Johansson, Sifklubbens ordförande på Saab Automobile i Trollhättan.
- Samtidigt som man skär ner i Västeuropa så bygger man alltså upp i Östeuropa, trots den överkapacitet vi har. Nu vill vi ha besked om vilken långsiktig plan GM har.

ANITA TÄPP




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.