Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facken ger regeringen bakläxa på las-förslag

Sif och TCO kan inte acceptera det förslag till ändringar i anställningsskyddet som regeringen och samarbetspartierna lagt fram. Det framgår av de båda organisationernas remissvar.<br />
Publicerad
Förslaget går ut på att minska de otrygga anställningarna. Bland annat ska skyddet för föräldralediga stärkas. Dessutom ska företrädesrätt till nya jobb gälla för den som varit anställd hos en arbetsgivare i sex månader, mot dagens tolv. Undantaget som upprör facket är de fria visstidsanställningarna. Det är en ny anställningsform som ska ersätta flera olika visstidsanställningar.
Där ska regeln i stället vara ingen företrädesrätt, men fast anställning om man har varit på samma arbetsplats i mer än tolv månader under fem år.
- Vi menar att alla måste omfattas av företrädesrätten om det ska få någon effekt. Om företag använder rullande visstidsanställningar, vilket många gör, måste ju vitsen vara att man får förtur, för att så småningom ha chans till fast jobb, säger Sifs jurist Martin Wästfelt.
Han menar att den stärkta företrädesrätten riskerar att bli ett slag i luften, och att de fria visstidsanställningarna kommer att öka.
- Om bedömningen är att korta anställningar missbrukas av arbetsgivare i dag kommer det här inte att lösa någonting. Om man har en massa anställningsformer och en är helt fri, så kommer arbetsgivarna att använda den.
Ett exempel: Lisa har anställts i sju månader på företaget Bygg och Skruv för att vara med och bygga en hemsida. När arbetet närmar sig sitt slut initierar företaget ett projekt för att lära personalen att hantera intranätet. Lisa får då inte förtur till anställning i det projektet, enligt det nya förslaget.
- Vi anser att man borde ha det, med den begränsning som finns i dag, nämligen tillräckliga kvalifikationer, säger Martin Wästfelt.
Enligt förslaget finns en tröskel för fria visstidsanställningar. Om en person har varit hos en arbetsgivare i mer än tolv månader under en femårsperiod ska det övergå till en fast anställning. Men enligt Martin Wästfelt kommer det sannolikt att innebära att fler människor får anställningar kortare än ett år.
- Många hade hoppats att utredningen skulle resultera i något som gick att acceptera. Nu får vi utgå från att regeringen tar till sig våra synpunkter och utarbetar en proposition som kommer åt problemet.
Övriga förslag, som förbud att missgynna föräldralediga vid löneförhandlingar och utbildningar, och att uppsägningstid får börja räknas först vid föräldraledighetens slut anser Martin Wästfelt är bra.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.