Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Ericssonanställda får Saab som arbetsgivare

Då Ericsson beslutat sälja sin försvarsdel till Saab får cirka 1250 anställda vid Ericsson Microwave Systems i Mölndal byta arbetsgivare i höst.<br />
Publicerad
- Ett fåtal fackliga representanter har vetat då de varit med i processen under en kort tid. Men det stora flertalet av oss har inte anat det här på något vis, säger Sifklubbens ordförande Claes-Göran Liderud.
- Vi har ju vetat om att vi är en udda fågel inom Ericsson, men i något läge har man också sagt att vi tillhör kärnverksamheten.
Ericsson Microwave Systems, EMW, som levererar radarutrustning, samarbetar ofta med Saab, bland annat i Jas-projektet. Men har också andra kunder.
Nu ska Ericsson enligt uppgift koncentrera sig på telekom och säljer förutom EMW också ett 40-procentigt innehav i Saab Ericsson Space till Saab.
Affären uppges motsvara 3,8 miljarder kontant och beräknas vara klar i september. Innan dess måste konkurrensverket godkänna affären.
- Därför är det inte är riktigt klart ännu, säger Claes-Göran Liderud.
Åke Svensson, Saabs vd och koncernchef, betecknar köpet som den viktigaste strategiska affären i bolagets historia.
- Det innebär att vi kommer att få stora fördelar i framtiden, den är särskilt viktig för expansionen för rymdindustrin, säger han till Dagens Nyheter.
Claes-Göran Liderud har ännu inte hunnit bilda sig någon uppfattning om vad ägarbytet innebär för de anställda.
- Vi får information i dag. Nu vill vi veta hur det blir, exempelvis när det gäller anställningsvillkoren.
Själv känner han sig lugn i nuläget.
- Sedan får vi se vad som händer framöver. Det finns säkert både för- och nackdelar med det här.
Enligt ett EU-direktiv ska anställda som byter arbetsgivare ha kvar samma anställningsvillkor under ett år efter bytet. Förmåner som inte är reglerade genom avtal kan däremot förändras.
Den nye arbetsgivaren kan efter förhandling sedan besluta om nya anställningsvillkor.
Innan en neddragning hösten -04 hade EMW drygt 2 000 anställda, efter ytterligare en reducering av personalstyrkan hösten -05 återstår i dag cirka 1500.
Men Ericsson behåller "verksamheten för Säkerhet i samhället" med 250 anställda.

ANITA TÄPP




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.