Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Chef spelade bort miljoner

En spelmissbrukande chef förde över nära sju miljoner kronor från arbetsgivaren till sitt eget konto. Nu har mannen dömts till fängelse av hovrätten men hans ADHD-diagnos och missbruk ses som förmildrande omständigheter.
Linnea Andersson Publicerad
Kin Cheung/AP/TT
Spelmissbrukaren förde över nära sju miljoner kronor från arbetsgivarens konto till sitt eget. Nu döms han i rätten men själva spelberoendet i kombination med mannens ADHD-diagnos ses som förmildrande omständigheter. Kin Cheung/AP/TT

Mannen arbetade hos en nätmäklare från 2005 till 2012 där han i sin chefsposition bland annat sysslade med överföringar av stora belopp till ett onlinebankingsystem. Han avslöjades i mars 2012 när SEB hörde av sig till arbetsgivaren efter att ha upptäckt misstänksamma transaktioner till mannens eget konto och döms för grov trolöshet mot huvudman.

Både hovrätten och tingsrätten har tagit hänsyn till flera förmildrande omständigheter när de utdömt mannens straff. Bland annat att mannen genomgick en psykiatrisk utredning där han diagnostiserades med ADHD och som ”patologisk spelare”. Och att han förmodligen kommer att ha mycket svårt att få en ny anställning inom sitt kompetensområde.

Hovrätten instämmer dock inte i tingsrättens tidigare bedömning att det höga skadeståndet, på nära fyra miljoner kronor, även ska ses som en förmildrande omständighet.

Solna tingsrätts dom på två år och tre månader ändras av hovrätten till skyddstillsyn tillsammans med fängelse i tre månader samt att mannen ska genomgå vård och behandling med hjälp av Frivården.

Skyddstillsynen försvåras dock av att Kolmårdens behandlingshem, som har varit specialiserade på vård av spelmissbrukare, inte finns längre.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.