Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Casino Cosmopol får betala skadestånd till sextrakasserad

Under flera månader utsattes en kvinnlig anställd vid Casino Cosmopol för sexuella trakasserier av sin chef. Nu dömer AD kasinot att betala 80 000 i skadestånd till henne.
Publicerad
Kvinnan hade en provanställning på sex månader. Redan efter någon vecka började chefen göra närmanden. För kasinots ledning berättade kvinnan att det som chefen gjort var "så allvarigt att det ingick fängelse i straffskalan". Kvinnan fick sömnproblem och sjukskrevs, senare fick hon veta att tjänsten skulle få en mer administrativ inriktning. Provanställningen upphörde.
Sif stämde Casino Cosmopol inför AD som fann att ledningen för kasinot inte tillräckligt försökt utreda vad som hänt.
- Det är bra att arbetsgivaren fälls enligt jämställdhetslagen för att de inte tagit tag i situationen, säger Sifs förbundsjurist Roland Bergkvist.
AD dömde Casino Cosmopol till att betala skadestånd på 80 000 kronor samt att betala Sifs rättegångskostnader tillsammans med arbetsgivarorganisationen Almega. Trots att Sif hade krävt 200 000 kronor i skadestånd samt ekonomiskt skadestånd är Roland Bergkvist nöjd med utslaget. Han tror att domen kan bli användbar för andra som utsätts för sexuella trakasserier.
- Här kan man peka på arbetsgivarens ansvar, man kan inte blunda, man måste ta tag i sådana saker. Förhållningssättet är att man måste ingripa, säger Roland Bergkvist.
Även kvinnans chef slutade sin anställning vid Casino Cosmopol, ledningen förnekar dock att den överenskommelsen skulle ha något samband med de sexuella trakasserierna.
Efter vad som inträffat lider kvinnan fortfarande av sömnproblem, vilket gör att hon inte kan arbeta heltid.

CHRISTINA SWAHN




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.