Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Avtalspensionärer kostar Sif stora pengar

Anställda som får gå vid 60 står för omkring 10 procent av Sifs personalkostnader. Sammanlagt kostar de 360 miljoner kronor på 13 år.
Publicerad
Mellan åren 1998 och 2006 kommer 169 Sifanställda ha gått i avtalspension. Pensionen innebär att man kan sluta som i förtid och ändå lyfta 75 procent av lönen fram till ålderspensionen vid 65.
Avsikten med avtalspensioneringarna var i första hand att underlätta generationsväxlingen i förbundet. Vad man inte räknat med var att nästan alla som fick chansen skulle nappa på erbjudandet. Därför har Sif tvingats avsätta extra pengar till avtalspensionärerna.
Gyula Math som sitter i Sifs förbundsstyrelse var kritisk när beslutet om avtalspensioneringarna togs.
- Ombudsmän måste ersättas. Avtalspensioneringarna går aldrig att räkna hem, säger Gyula Math.
- Deras kunskaper behövs. Det går inte att skaffa fram en ombudsman som är klar från början.
I efterhand har det visat sig att han hade rätt. När IT-kraschen kom tvingades Sif ta in en del av de avtalspensionerade ombudsmännen på konsultbasis. Konsultlönen har de kunnat lägga ovanpå avtalspensionen.
Den sammanlagda kostnaden för avtalspensioneringarna beräknas till 360 miljoner kronor åren 1998 till 2011. Under samma tid uppskattas övriga lönekostnader för Sifs cirka 500 anställda till i grova drag 250 miljoner kronor om året. Det innebär att avtalspensionerna står för ungefär 10 procent av totalkostnaden.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.