Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

500 företag granskas av JämO

Facket har en central roll när JämO granskar hur privata arbetsgivare hanterar jämställdhetslagens krav på lönekartläggning och analys av löneskillnader.
Publicerad
Ordförandena i de största klubbarna vid 500 privata företag fick brevet från Jämställdhetsombudsmannen, JämO, samtidigt som sina arbetsgivare. I skrivelsen hänvisas till jämställdhetslagens andra paragraf där det sägs att arbetsgivare och arbetstagare ska samverka för att förhindra löneskillnader mellan kvinnor och män. Senast den 16 september kräver JämO in underlag som visar att företagens system för lönesättning ger lika lön till kvinnor och män för likvärdigt arbete, kartläggningar där eventuella skillnader upptäcks samt handlingsplaner.
- Facket kan spela en stor roll i det här arbetet. Syftet är att aktivera de lokala parterna som förhandlar och sätter lön, säger Anita Harriman, som ansvarar för JämO:s projekt.
Redan i juni, när JämO förvarnade 10 000 företag om att de kunde bli föremål för granskning, fick hon positiva reaktioner från facken.
- Någon ringde och sa att de väntat på detta länge och hoppades på att just det företaget skulle komma med, berättar hon.
Löneskillnaderna mellan kvinnor och män växer, även för Sifmedlemmar. I fjol hade en kvinna i genomsnitt 7,5 procent lägre lön än en man trots att likvärdigt arbete utfördes.
En undersökning som SCB genomförde för drygt två år sedan visade att bara 25 procent av de privata arbetsgivarna hade upprättat en jämställdhetsplan, av de offentliga arbetsgivarna hade 75 procent gjort det. Trots att jämställdhetslagen skärptes 2001 tycks inte mycket ha hänt.
- Mitt intryck är att det är få som känner till om det finns någon lönekartläggning på företaget. Det blir extra komplicerat när lönen ses som något hemligt, det gäller i synnerhet företag där man gått över till en lönesamtalsmodell, säger Anita Harriman.
Redan nu har JämO annonserat att få uppskov kommer att ges. De företag som inte följer uppmaningen och skickar in materialet riskerar vite utdömt av Jämställdhetsnämnden.

CHRISTINA SWAHN



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.