Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

5 Facebookinlägg som kan ge dig sparken

Se upp med vad du lägger ut i sociala medier om du är trött och irriterad på jobbet. Här är fem statusuppdateringar som kan ge dig sparken.
Lina Björk Publicerad
Shutterstock
Tänk på att det kanske inte blir några glada miner från din arbetsgivare om du talar illa om jobbet på sociala medier. Shutterstock

Vem blir inte arg på sin chef eller arbetsgivare ibland? Och vill man dryfta sina känslor kan det vara skönt att skriva av sig i ett inlägg på Facebook. Men att säga vad du tycker kan stå dig dyrt. Här är några exempel på anställda som blev av med jobbet efter att ha vädrat sina åsikter om arbetsgivaren i sociala medier.  

”En dag kvar på detta dårhus”

Sista dagen på veckan kan man ju känna sig extra trött. En bemanningsanställd på Volvo Powertrain skrev i en kommentar på Facebook att det nu ”bara är en dag kvar på detta dårhus”. Bakgrunden var att hans mamma blivit sjuk och att han bett sin chef om ledigt men blivit nekad och då skrev ut sin frustration i sociala medier.

Två kompisar kommenterade inlägget och han svarade dem att ”det är egentligen inget fel på Volvo, men har ingen lust att jobba just nu”. Efter det avslutades hans uppdrag på Volvo Powertrain som ansåg att han agerat illojalt.

Läs mer: Facebook kostade jobbet

”Sluta bete er som djur"

I augusti 2020 blev H&M-anställda Roxanna inbjuden till en sluten grupp på Facebook. I gruppen hade en upprörd kund skrivit ett inlägg om hur hon blivit tillsagd av personalen på en klädkedja. Roxanna bestämde sig för att kommentera och bad alla kunder att sluta bete sig som djur, vika ihop kläderna efter sig och hålla uppsikt över sina barn.

Några dagar senare blev hon kallad till H&M:s personalavdelning – och fick sparken. Trots att hon varken hade nämnt klädkedjans namn eller skrivit i en öppen Facebookgrupp tyckte H&M att hon varit illojal mot företaget. Facket Handels har stämt H&M för avskedet, enligt Handelsnytt. 

”Unleash the fucking fury”

2011 reagerade tre anställda på callcenterföretaget Goexcellent på att en arbetskamrat blivit uppsagd. En av dem skrev på sin Facebooksida:

"Jag hade stormat in till chefen och som Yngwie Malmsteen hade sagt - Unleash the fucking fury."

En annan kollega kontrade med: "En sjua + AK47 gogogo. Jag är på semester."

De tre kommentarerna uppfattades av företaget som hot, och de tre anställda både polisanmäldes och sades upp av personliga skäl någon månad senare. Arbetsgivarna och de två anställda enades seanre i ett förlikningsavtal. En av männen fick 90 000 kronor. Den andre fick 215 000 kronor. Den tredje personen blev medlem hos Unionen först när han blev av med jobbet och beviljades inte rättshjälp, då man måste ha varit med i facket en viss tid för att ha rätt till det.

Kallade chefen för psykpatient

En amerikansk kvinna som jobbade inom räddningstjänsten kallade sin chef för ”nummer 17” på sin Facebooksida, vilket var ambulanspersonalens kod för psykpatient. Räddningstjänsten hade en policy som förbjöd personal att uttala sig negativt om arbetsgivaren i digitala kanaler men arbetsgivaren hävdade att skälet till kvinnans uppsägning var att hon hade misskött sig under en längre tid. Kvinnan och arbetsgivaren gick slutligen med på en förlikning i tvisten, enligt CBS.

Bloggade om jobbet på McDonalds

Kvinnan var missnöjd med sitt jobb på McDonalds i Örebro och valde att öppna sitt hjärta om arbetsplatsen på sin blogg. Kort därefter fick hon, enligt Aftonbladet, valet att antingen säga upp sig själv eller få sparken. När kvinnan slutat valde hennes chef att berätta om uppsägningen på sin Facebooksida: 

”Precis sagt upp en tjej som bloggade riktigt illa om sin arbetsplats ... inte helt smart att hitta på massor bara för att polarna skall få sig ett skratt ... men nu småskrattar jag i vilket fall ... =0))."


Läs mer:
Rätt taktik på nätet

7 säkra sätt att göra bort sig på Facebook

Gjorde reklam för sitt jobb - blev avskedad

Debatt: Kritik av arbetsgivare i sociala medier

Lojalitetsplikt

  • Lojalitetsplikten innebär att du ska sätta arbetsgivarens intresse framför ditt eget – även under en uppsägningstid. Du ska undvika lägen där du riskerar att inte vara lojal med, eller rent av skada, din arbetsgivare.
  • Du ska också självmant upplysa arbetsgivaren om sådant som kan behövas för att verksamheten ska fungera.
  • Att du som arbetstagare har lojalitetsplikt ingår som en del av ditt anställningsavtal. Om du då inte är lojal, kan det betyda att du bryter mot anställningsavtalet.
  • Det kan också innebära att du bryter mot lagen om anställningsskydd och riskerar att bli uppsagd av personliga skäl eller till och med avskedad.

Unionen

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.