Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Vi jobbar sjuka om vi trivs

Tar du dig upp ur sjukbädden och går till jobbet trots att halsen svider? Kanske beror det på stress eller dåligt samvete gentemot dina kollegor. Men det kan också vara för att du trivs så bra på ditt jobb, enligt en ny studie.
Linnea Andersson Publicerad
Colourbox
Tänk efter två gånger innan du går till jobbet sjuk. Om inte för din egen så för dina kollegors skull. Colourbox

Att sjuka medarbetare går och jobbar avgörs ofta inte av sjukdomstillståndet utan av arbetssituationen och lojalitetsplikt. Det skriver tidningen Arbetsliv och hänvisar till en brittisk forskningsgenomgång av 61 studier om sjuknärvaro från 34 europeiska länder.  

Om kulturen på arbetsplatsen signalerar att det inte är okej att vara sjukfrånvarande kan anställda trotsa sjukan och gå till jobbet. Osäkerhet kring arbetssituationen och för hög arbetsbelastning gör också att människor drar sig för att stanna hemma.

Men lojalitet och trivsel spelar också in. En del väljer helt enkelt att arbeta sjuka för att de gillar sitt jobb så mycket.

Forskarna bakom studien höjer dock ett varningens finger för så kallad sjuknärvaro. Förutom att du riskerar att bli ännu sjukare visar undersökningar att vi begår fler misstag när vi är sjuka. Dessutom är risken stor att du smittar dina kollegor.

Även om en del arbetstagare väljer att jobba sjuka visar siffror från Försäkringskassan att sjukfrånvaron har stigit markant under de senaste fem åren inom i stort sett alla branscher. Både antalet sjukfall och längden ökar.

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.