Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Rökare dyrare för arbetsgivare

En anställd rökare innebär ökade kostnader för arbetsgivaren motsvarande mer än en extra månadslön avslöjar Centrum för tobaksprevention.
Publicerad
Barbro Holm Ivarsson, projektledare på centrat, tror inte uppgiften leder till diskriminering av rökare eller att någon känner sig kränkt.
- Den enda anledningen till att vi går ut med uppgiften är att motivera arbetsgivarna att ta ett större ansvar för rökarna.
För en tjänsteman med en månadslön på 24 000 kronor ger rökningen 36 000 kronor i "extrakostnader" per år. I beräkningen har man utgått från att rökaren har åtta extra sjukdagar per år och att rökpauserna motsvarar 30 minuters produktionsbortfall per dag.
- Visst har vi varit oroliga för att gå ut med uppgiften, men efter att ha talat både med fackförbund och arbetsgivarföreträdare så anser vi att vi gör rätt. På det här viset får arbetsgivarna veta att det är lönsamt att hjälpa rökare, säger Barbro Holm Ivarsson.
I en annan undersökning framkom att endast 27 procent av arbetsgivarna erbjuder sina anställda hjälp med rökavvänjning. Omkring 70 procent av rökarna vill ha en sådan hjälp.
På flera arbetsplatser i landet har ickerökare numera förtur när de söker anställning.
Barbro Holm Ivarsson ser inget oroande i utvecklingen.
- Att rökare inte är lämpliga på vissa arbetsplatser där man har hand om exempelvis astmatiker eller behöver vara en god förebild för barn är väl ganska lätt att förstå.
Öppnar inte det förhållningssättet för diskriminering av olika grupper vid anställningar?
- Vi har ju lagar som förbjuder diskriminering av exempelvis handikappade och homosexuella. Men det finns ingen sådan lag vad gäller rökare och jag tycker det måste gå att välja bort rökare i vissa sammanhang. Alltså om två sökande har samma meriter, säger Barbro Holm Ivarsson.
Inte heller Sifs arbetsmiljöombudsman Runo Carlsson tror att rökare kommer att diskrimineras för att uppgiften om arbetsgivarens merkostnader avslöjats.
- Enligt arbetsmiljölagen är arbetsgivaren skyldig att medverka till att förebygga ohälsa.
Och jag tror det ekonomiska incitamentet fungerar som en bra drivkraft till större insatser för att hjälpa rökarna från arbetsgivarens sida. Men arbetsmiljöarbetet får inte drivas så långt att det inskränker den enskildes integritet, säger han.
- Men att i anställningsprocessen välja bort någon som röker är enligt min personliga uppfattning helt oacceptabelt. Då kan det snart samma regler börja gälla den som av någon anledning har ett lite avvikande utseende eller liknande.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.