Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Oklart ansvar för digital arbetsmiljö

Nästan hälften av landets chefer anser att det är it-avdelningen – inte HR – som ansvarar för den digitala arbetsmiljön. Det visar en ny Sifo-undersökning.
Ola Rennstam Publicerad 21 november 2022, kl 06:00
Man sitter vid laptop med handen mot pannan.
Är det chefen eller it-avdelningen som är ansvarig för den digitala arbetsmiljön? Foto: Shutterstock

Vår digitala arbetsmiljö blir allt viktigare. Samtidigt råder det en stor osäkerhet kring vem som egentligen bär ansvaret för att säkerställa att den håller tillräckligt hög kvalitet. Det visar en Sifo-undersökning som beställts av teknik- och telekombolaget Global connect. Undersökningen omfattar 300 it-chefer och 225 chefer inom bland annat HR, ekonomi och marknad i både privat och offentlig sektor.

45 procent av de tillfrågade cheferna anser att det är it-avdelningen som bär huvudansvaret för att skapa en bra digital arbetsmiljö. Endast 11 procent tycker att detta ansvar ligger på HR-avdelningens bord.

– I takt med den digitala omställningen har arbetsuppgifterna för it-avdelningen ökat lavinartat. När arbetsmiljön blir mer digital tenderar riktlinjer och policys som annars faller på HR i stället hamna på it-chefens bord, säger Henrik Hammarström, chef för Global Connects företagsaffär, i ett pressmeddelande.

Otydlighet medför risker

Han konstaterat att den otydliga ansvarsfördelningen riskerar att leda till negativa konsekvenser, bland annat när det gäller säkerhet, kvalitet och produktivitet.

– Uppenbarligen diskuteras inte den digitala arbetsmiljön tillräckligt i företagens ledningar. Det är förvånande, med tanke på hur strategiskt viktig det är utifrån flera aspekter och riskerna att det bidrar negativt på flera plan.

Samtidigt menar nästan 6 av 10 it-chefer att medarbetare inte verkar ha tillräcklig förståelse för vad it-avdelningen egentligen gör.  Nästan hälften av it-cheferna anser att de får lägga mer tid på att släcka bränder än att utveckla verksamheten.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av mobiloperatören Halebop, känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera i helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler spänns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.