Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Många vill ha gratis mensskydd på jobbet

Nästan hälften av alla yrkesverksamma i Sverige anser att arbetsgivarna borde erbjuda gratis mensskydd på jobbet. Ändå har bara knappt en av tio den förmånen, enligt en undersökning.
Anita Täpp Publicerad
Tampong i en hand.
Många tycker arbetsgivarna ska stå för gratis mensskydd på jobbet. Foto: Claudio Bresciani/TT

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av företaget Essity, som bland annat säljer mensskydd, har nästan två av tre kvinnor varit med om att oväntat få sin mens på jobbet.

Om man i det läget inte har något mensskydd med sig är det få - endast sju procent av de tillfrågade - som hittar ett sådant på arbetsplatsens toalett.

Viktigast för yngre

48 procent av deltagarna i undersökningen anser att detta borde ändras på, så att arbetsgivarna ordnar med gratis mensskydd på arbetsplatserna. Det gäller framför allt de yngsta, mellan 18 och 34, av vilka drygt sex av tio har den uppfattningen.

Runt en tredjedel av samtliga kvinnor i undersökningen tycker dock inte gratis mensskydd på jobbet behövs.

Vanligast med mensskydd i Stockholm

Utifrån de intervjuer som gjordes med 1 040 yrkesverksamma i december 2021 dras också slutsatsen att den största andelen arbetsgivare som erbjuder mensskydd, 13 procent, finns i Stockholm.  I övriga delar av landet gäller det endast hos fem procent av arbetsgivarna.

Kollega har tidigare skrivit om kampanjen #menssäkrad, som har initierats av en svensk ideell förening.

Tre kriterier för en menssäker arbetsplats

För att en arbetsplats ska räknas som menssäker, ställs tre kriterier: Mensskydd i form av bindor och tamponger, en papperskorg och handfat plus tvål. Det sista kriteriet kan man dock tumma på där det finns toalettbås och provisoriska toaletter, som på till exempel byggen.

Att det finns gratis mensskydd på jobbet, på samma sätt som det finns plåster, är en fråga om jämställdhet och en utmärkt idé, menar bland andra Unionen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.