Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Låg stress ger högre lönsamhet på företag

Att ha god arbetsmiljö är inte bara något som gynnar arbetstagare – det är också bra för företagets lönsamhet. Det visar en ny undersökning.
Oscar Broström Publicerad
Shutterstock.
Undersökningen visade att bra arbetsmiljö och låg stress gav bättre lönsamhet. Shutterstock.

Att som individ må bra jobbet, trivas med arbetsmiljön, ha sund arbetsbelastning och tycka att kommunikationen på arbetsplatsen fungerar väl är något som förmodligen alla önskar av sitt arbete. Det borde också vara önskvärt för arbetsgivaren.

Det är företaget Brilliant Future, som kallar sig själva en undersöknings- och actionplattform, som sammanställt en undersökning, baserad på 155 000 medarbetarenkäter och finansiella nyckeltal från Bisnode (ett företag som tillhandahåller affärsinformation). I den har man jämfört hur väl medarbetare mår, hur bra de upplever att arbetsmiljön är, hur de upplever ledarskap och kommunikation och sedan ställt det mot hur hög lönsamhet företag har.

Bra arbetsmiljö – 14 procent högre lönsamhet

Resultatet på undersökningen är att ju högre medarbetare skattar arbetsmiljön, desto bättre lönsamhet har företaget. Skillnaden i lönsamhet mellan företag där medarbetare upplever att arbetsmiljön är bra, kontra företag med bristande arbetsmiljö, är 14 procentenheter.

Organisationer där medarbetare inte upplever hög stress är också mer lönsamma. Enligt undersökningen är lönsamheten 15 procent bättre på företag där medarbetare upplevde som lägst stress, jämfört med företagen där stressen var som värst.

Samma tendens syns när det kommer till kommunikation. På företag där medarbetare upplever att kommunikationen fungerar väl är lönsamheten 18 procent bättre än i företag där medarbetare skattar kommunikationen lågt.

Alla organisationer och företag som är inkluderade i studien har verksamhet i Sverige.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.